BETA

23.03.2016

17:03

עודכן:

שבוע ויום
שבוע ויום,
ורד אדיר

"שבוע ויום": מהסרטים הישראלים הגדולים של השנים האחרונות

קאסט שעושה עבודה מדהימה, פסקול נהדר, תסריט מבריק ובימוי חכם הופכים את "שבוע ויום" לאחד הסרטים הטובים שתראו השנה, ולא רק בישראל • ביקורת סרט

פתיחה

התמודדות עם אובדן היא נושא שהקולנוע העולמי מרבה לעסוק בו - "למעלה" המרגש של פיקסאר, "באבל" האינטנסיבי של איניאריטו ו"טנגו אחרון בפריז" הפרובקטיבי והמדהים של ברטולוצ'י - כולם עוסקים באובדן מנקודות מבט ודרכים שונות.


"שבוע ויום", הזוכה הגדול של פסטיבל ירושלים האחרון, עוסק בנושא זה מנקודת מוצא מעניינת במיוחד - הוא מתחיל יום אחרי השבעה, כשכל המעטפת הכל-כך חמה של חברים ומשפחה כבר לא כל-כך קרובה ואז צריך להתחיל לחזור לשגרה.


הסרט עוקב אחרי זוג הורים שמנסים להתמודד עם השכול לאחר השבעה. האב, אייל (שי אביבי, "החמישיה הקאמרית"), מרגיש אבוד; אין לו עם מי לדבר והאורחים היחידים שנשארו הם זוג גורי חתולים שהתנחלו לו בחצר. לעומת זאת אשתו, ויקי (יבגניה דודינה, אשר מוכרת בעיקר מהתיאטרון), מנסה לחזור לשגרה בכל מחיר. היא מאמינה שזו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האבל, ומצפה שאייל ינהג כמוה. אבל התכניות משתבשות כשאייל לוקח מההוספיס את המריחואנה הרפואית של בנו המנוח, מפתה את הבן של השכנים, זוהר (תומר קפון, "פאודה") לבוא ולעזור לו לגלגל ג‘וינטים ויוצא איתו למסע התמודדות משל עצמו.

תמונה 1

 

 

 

 

חלק 2

יש כל-כך הרבה נקודות שראויות להערכה אדירה בסרט- אחת המרכזיות שבהן היא הקאסט הנהדר, בראשות שי אביבי בתפקיד חייו שכנראה יזכה אותו בפרס אופיר הקרוב. אביבי מגלם דמות גברית מחוספסת מבחוץ אך שבורה מבפנים, מצחיקה כל-כך אבל גם עצובה עד כאב ובעצם מגלם בתוכו את התמצית של הסרט כולו.


דודינה הכל-כך אצילית מגלמת דמות שפשוט מנסה להמשיך הלאה, בכל מחיר ולחזור לשגרה, דרך חזרה מהירה מאוד לעבודה ועד להתעקשות על תור לטיפול שיניים.


תומר קפון הנהדר מכניס את הפן האופטימי והיותר שמח שהופך את הסרט הזה לכל-כך מיוחד. המפגשים שלו עם אביבי מצחיקים ומלאים כל-כך וקשה שלא להתאהב בקפון הצעיר שיכול לנצל את הסרט הזה כדי לצאת מהמשבצת הקטנה של 'בועז מפאודה' ולהפוך למשהו הרבה יותר גדול- כשסצנת ה"אייר גיטר" הנהדרת, שעלולה להפוך לקלאסיקה ישראלית, מראה את זה מצוין.

 

הסרט מוגדר גם כ"קומדיה", וכמו שציינתי הוא באמת מצחיק- אך כל ההומור הוא בעצם ליטופים קטנים שמגיעים רגע לפני הנוקאאוט שאנחנו מקבלים בחלקו האחרון של הסרט, שכולל 2 סצנות מופתיות: הראשונה כוללת תפקיד אורח קטן אך כל-כך עוצמתי של אורי גבריאל מקריא את אחד ההספדים הכי יפים ששמעתי.

 

הסצנה השנייה היא אותה סצנה של טיפול שיניים שציינתי, שלא כוללת דיאלוג אמיתי אך מלאה ברגעים קטנים שנבנים כל-כך לאט- הדמעות שבורחות לויקי בין לבין כשהשיננית לא מסתכלת מזכירות תחושה של סדקים בסכר שמנבאים התפרצות עצומה שעומדת להגיע. לדמות היא לא בדיוק מגיעה, אבל הסכר הזה מתפרץ אצלנו וכאן, בדיוק ברגע הזה, הסרט הופך לשלם כל-כך.

תמונה 2

 

 

 

שבוע ויום
 

שבוע ויום(ורד אדיר)

 

חלק 3

אי אפשר להתייחס ל"שבוע ויום" האדיר בלי להתייחס לפסקול שעיצב אביב אלדמע משירים של תמר אפק הנהדרת. הפסקול הנהדר של הסרט, שמורכב משירי אינדי, לא רק משחק יפה על מנעד כל-כך רחב של רגשות, אלא גם באיזשהו מקום עוזר לנו להכיר את הדמות שאנחנו לא רואים בסרט והיא עדיין כל-כך מרכזית בו - הדמות של הבן שנפטר מסרטן. ההיכרות הנורא קצרה שהסרט נותן לנו איתו מספיקה לנו להבין שהוא היה אוהב את הפסקול הנהדר הזה.


במאי הסרט אסף פולונסקי, שזהו סרט הביכורים שלו, הוא בוגר ה-AFI (מכון הקולנוע האמריקאי)- אך את התסריט הוא פיתח בחממת התסריטים הבינלאומית של סם שפיגל. מבחינת תסריטאית מדובר בתסריט מאוד שלם שכתוב טוב, מרמת הדיאלוגים וסצנות שלמות ועד ביטים.

 

גם כבמאי פולונסקי מתגלה כבעל אינטליגנציה רגשית גבוהה והבנה אמיתית לאנשים. מעטים האמנים שיכולים ליצור יצירה שהיא כל-כך מקומית מצד אחד אבל כזו שאפשר להתחבר אליה גם אם אתה אמריקאי, גרמני או סיני. אם זו התוצאה שאנחנו מקבלים מפולונסקי כבר בסרטו הראשון, לבמאי הצעיר הזה מחכה קריירה גדולה.

תמונה 3

לעוד ביקורות סרטים:

 

"בן חור" הוא עוד רימייק מיותר ומאכזב

"מים לא שקטים": הכריש שיחק הכי טוב
"המסתנן": היינו כבר בסרט הזה

 


 

 

שבוע ויום
 

שבוע ויום(ורד אדיר)

 

סיום

בשורה התחתונה "שבוע ויום" הוא אחד הסרטים הישראלים הטובים של השנים האחרונות, אם לא הטוב שבהם. מדובר ביצירה מורכבת שמצליחה לגעת במגוון כל-כך רחב של רגשות ולעשות את זה בצורה כל-כך ייחודית ומיוחדת וכזו שכל אחד יכול להתחבר אליה, כי אחרי הכל כולנו בשלב כזה או אחר מנסים להתמודד עם השכול- והסרט, למרות שהוא עוקב אחרי אובדן טרי, אומר את מה שכולנו יודעים - הזמן לא באמת מרפא את הכל.

 

4 וחצי כוכבים

 

"שבוע ויום" - בבתי הקולנוע החל מ-08.09.2016

תמונה 4

 

שבוע ויום
 

שבוע ויום(ורד אדיר)