BETA

05.02.2018

14:42

"זה כייף לשחק משחק. הרבה יותר קשה להפיק אותו"
"זה כייף לשחק משחק. הרבה יותר קשה להפיק אותו",
fotolia

איך הופכים את האהבה לגיימינג לקריירה?

למעלה מתשע שנים פועל לו בשקט יחסי מסלול לימודי גיימינג בשנקר. לרגל ערב מיוחד שיערך שם השבוע, עצרנו את מנהלת המסלול דר' ורד פאנולי לשיחה על גיימינג, מגדר ותעסוקה

בשנקר נערכים זה מספר שבועות לערב מיוחד שיתקיים מחר(ד'), ובו הסטודנטים ממסלול הגיימינג יציגו את עבודותיהם. בארוע יוצגו עשרים ושניים משחקים שהופקו ע"י סטודנטים במהלך הקורסים השונים שנלמדים בתכנית והמיועדים למגוון פלאטפורמות: החל ממחשבים, דרך מובייל, משחקים לקינקט(עליו השלום)  וגם - משחקים פיזיים עם לוחות אלקטרונים וחיישנים. 

עבורנו זו הייתה הזדמנות טובה לשוחח עם מנהלת המסלול, ד"ר ורד פנאולי, ולגלות קצת יותר מה זה לימודי גיימינג,  ומה נדרש מסטודנט במסלול וגם איזה אופק תעסוקתית מצפה למי שמתמחה בגיימינג?

"התכנית לעיצוב משחקים בשנקר הוקמה בשנת 2009 ורצה ברצף מאז כבר תשע שנים" אומרת ד"ר פנאולי, מי שעבודת הדוקטורט שלה עסקה בתחום תרבות משחקי המחשב. "בשנת הלימודים הקרובה נחגוג את מחזור הלימודים העשירי לתכנית. קורסי הליבה בתכנית מתמקדים בתכנות למשחקים, עיצוב, אנימציה וחשיבה משחקית. חשוב לדעת כי כל הסטודנטים לומדים גם לתכנת וגם לעצב ואנו משקיעים מאמצים רבים בפיתוחם של קורסי תכנות ברמות שונות שיתאמו גם לסטודנטים חסרי רקע בתכנות ולכאלו בעלי ידע מוקדם. אנו מלמדים את שני מנועי המשחקים העיקריים בשוק Unity  וUnreal. ואת תכנות האנימציה של 3d Max וMaya" היא אומרת.

 

 דר' ורד פאנולי
 

דר' ורד פאנולי( יח"צ)


נושאי הלימוד מותאמים כל שנה  למגמות ולטרנדים של התעשייה, כשבשנים האחרונות התווספו קורסים נוספים בפיתוח משחקים למציאות וירטואלית, בעיצוב ממשקים פיזיים למשחקים בעזרת חיישנים ולוחות אלקטרונים ובהפקה ועריכת סאונד למשחק. בשנה הבאה יתוספו קורסים נוספים המתמקדים בעיצוב משחקי קופסא ובשיווק וכלכלה למשחקים.

למי בעצם מיועדת התוכנית?

התכנית מיועדת בראש ובראשונה לכל מי שיש לו תשוקה לפיתוח משחקים. אנשים באים אלינו בדרך כלל להגשים חלום ולעשות את הצעד הראשון שלהם לכניסה לתעשייה. חברות משחקים מחפשות  אנשים עם כשורים שונים של תכנות, עיצוב, ניהול והפקה. לכן אנו מחפשים סטודנטים עם רקע ויכולות בעיצוב או איור ואנימציה, או עם ידע בתכנות, או בוגרי קולנוע ותקשורת. התחומים האלו מהווים בסיס טוב להתמקצעות בתחום המשחקים.

 

 גיימר, גיימינג
 

"היחס הממוצע בין גברים לנשים בתכנית הוא כ 30% - 70%"( fotolia)



מה הדרישות של התוכנית? הן מבחינת הידע והן מבחינת ההשקעה הכרוכה  מצד הסטודנט?

"זה כייף לשחק משחק. הרבה יותר קשה להפיק אותו. הלימודים בתכנית הם אינטנסיביים ונדרשת רמת השקעה מרובה בשביל להצליח בהן. מעבר לכך, רוב העבודה נעשית בקבוצות. יש הרבה עבודה בבית ועבודה משותפת עם חברים. במהלך הקורס מפיקים לפחות שלושה משחקים בצוותים משותפים. יש אירועי האקתון משותפים בהם עובדים עד השעות הקטנות של הלילה. במהלך קורסי הגמר סטודנטים בתכנית עובדים בתנאי סטודיו ופרויקט הגמר שלהם הוא משחק מוגמר. עם זאת, אנו מבינים שרוב הסטודנטים אצלנו גם עובדים במהלך הלימודים והולכים לקראתם, בין עם בהנחיות אישיות ובעזרה והשלמות לשיעורים שהחסירו. הלימודים מתקיימים בסוף השבוע. בימי חמישי בערב ושישי בבוקר. רובם הגדול של הסטודנטים עובד במשרה מלאה בנוסף ללימודים. זה לא קל, אבל אנשים מגיעים ללימודים עם ברק בעיניים אז אני מניחה שהעבודה הקשה מתגמלת".


עד כמה גדול שוק הגיימינג הישראלי? איזה אופק תעסוקתי צפוי לדעתך למי שמתמחה בתחום?

"שוק הגיימינג הישראלי מוערך במליארדים. קשה לדעת מהם המספרים המדויקים, אבל מספיק לראות את כמות האקזיטים של חברות משחקים שנעשו בשנים האחרונות.  השוק מובל ע"י מספר חברות ענק כמו פלייטיקה, טאבטל, ג'לי באטון, פלאריום, איליון ועוד. יש ביקוש רב לאנשי מקצוע עם ידע וניסיון בתחום. אני רואה את הבוגרים שלנו בכל חברה בתעשייה, כשהם מתמחים בעיקר במחלקות של תכנות, עיצוב, הפקה, מוצר וקריאטיב. יש בארץ גם תעשיית אינדי קטנה. לא מספיק גדולה עדין. מפתחי משחקים שפותחים סטודיו עצמאי. אני מאד מקווה שהאופציות לפיתוח עצמאי בארץ יגדלו ונראה יותר משחקים עם גוון ואופי לוקאלי פורצים לעולם כמו שקרה לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארץ".

 

 


בשנים האחרונות, בעוד הגיימינג הפך להיות תופעה חוצת פלאטפורמות, אנחנו רואים גם יותר ויותר גיימריות – האם הדבר בא לידי ביטוי גם בכמות הנשים שמתעניינות בלימודים בנושא? 

"לצערי, אין עדין מספיק נשים בתפקידי מפתח בתעשיית המשחקים וגם מספיק נשים שמגיעות ללמוד את התחום. היחס הממוצע בין גברים לנשים בתכנית הוא כ 30% - 70% עם עדיפות לגברים. בתשע השנים שאני מנהלת את התכנית היחסיות הזאת כמעט ולא השתנתה. אולם, אני חייבת לציין שעם השנים מגיעות יותר נשים עם רקע בתכנות מפעם. והרבה יותר נשים שהן גיימריות".

 


מה לדעתך המגמות הבולטות בשוק הגיימינג בשנים האחרונות ומנגד - מה יהיו המגמות הבאות?

"משחקים למציאות וירטואלית,  וספורט דיגיטלי הן שתי המגמות הבולטות בשוק. אני צופה שנראה הוזלה של הטכנולוגיות למשחקים במציאות וירטואלית ובמקביל פיתוחם של משחקים רבים ומגוונים יותר בתחום הזה. גם בספורט הדיגיטלי, שהוא כרגע שוק עצום שמגלגל מיליארדים, אני צופה התרחבות ופיתוחים של משחקים שיפנו לקהלים מגוונים יותר. השוק של הספורט הדיגיטלי היום כמעט ולא פונה לנשים. אני בטוחה שבקרוב מאד נראה משחקים תחרותיים שיפותחו גם לקהל של נשים.  מעבר לטכנולוגיות, נראה שינוי גם  בתכנים של משחקים. תעשיית המשחקים מתבגרת, הופכת למיינסטרים, מעיזה לגעת בנושאים נועזים יותר ולפנות לקהלים חדשים".