14.01.2019

00:03

הבטחות לחוד – ומציאות לחוד: האמת מאחורי ה"מהפכה" של מירי רגב

שרת התרבות התגאתה ששני שרים אחריה "לא יצליחו לתקן" את מה שהשיגה במהלך הקדנציה. אלא שמבט על פועלה מגלה כי מרוב היוזמות שלה - כמעט שלא נותר דבר • אנליסט

שרת התרבות היוצאת מירי רגב הכריזה בשיש האחרון כי עשתה מהפכות ש"שני שרים אחריה לא יצליחו לתקן" - תוך מעידה קלה בלשונה. אך בדיקת "אנליסט" מראה כי לפחות מבחינה כלכלית - רוב היוזמות שלה נתקעו.

 

כך למשל, חוק הנאמנות בתרבות שבו התגאתה השרה, לפיו יישללו תקציבים ממוסדות ש"יפגעו במדינה", לא עבר במליאת הכנסת בגלל התנגדות של שר האוצר משה כחלון. משרד האוצר דחה כ-98% מהבקשות להפחתת תמיכה, כשהוא חוזר על אותם הנימוקים: "אין בעצם העיסוק באירועים חברתיים ואזרחיים מזווית ביקורתית כדי להוות פעולה ששוללת את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

 

תיאטרון "אל-מידאן" בחיפה, שתקציבו נשלל על רקע הצגה שנויה במחלוקת על מחבלים פלסטינים, נזקק אמנם לבג"ץ כדי לחדש את התמיכה, אך היא אכן חודשה. עוד איימה רגב לשלול תקציבים מסינמטק תל אביב על רקע פסטיבל שעסק בין השאר בזכות השיבה. אך ההוראה בוטלה מכיוון שלא היה בסמכותה להורות על כך.

 

מירי רגב
 

מירי רגב (רויטרס)

 

 

שר הביטחון אביגדור ליברמן בלם את ניסיונה של רגב לעשות רפורמה ברשימות ההשמעה של גלגלצ. כמו כן, מניסיונה להקים תחנת רדיו לאמנים ותיקים ומדרישתה להעמיד תנאים לקיום האירוויזיון בירושלים לא נותר מאום. עם זאת, הרפורמה בתחום הקולנוע, לפיה בוחני הסבסוד לסרטים ישתייכו למאגר ממשלתי, דווקא נחלה הצלחה.

 

בניגוד לטון התוקפני שאפיין את כהונתה, ניתוח תקציבי משרד התרבות והספורט מגלה כי דווקא חלה עלייה מ-866 מיליון שקלים ב-2015 ל-1097 מיליון שקלים ב-2018. "ארבעת השנים האלו היו בזבוז כספי ציבור, לייצר הון אלקטורלי ותו לא", אמר יריב הורוביץ, במאי קולנוע ויו"ר איגוד התסריטאים היוצא.  

 

מלשכת שרת התרבות נמסר כי "עם כניסתה לתפקיד, הגדירה השרה רגב חזון ומדיניות ברורים המורכבים מתפיסה לאומית, מסורתית וחברתית. בתקופתה זכה תקציב התרבות לתוספת עצומה של 350 מיליון שקלים – סכום חסר תקדים, שמייצב לראשונה את המשרד סביב מיליארד שקלים והוביל להגדלת התרבות בדגש על הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. במהלך הקדנציה הוחלו תיקונים המתעדפים את מוסדות התרבות בנגב, בגליל וביו"ש. בנוסף, בוטלה ההבחנה הפסולה בין תרבות גבוהה לנמוכה והוצבו מגוון הקולות על הבמה, מזרח ומערב זה לצד זה".