BETA

05.08.2018

19:30

עובדי התאגיד התפרצו לישיבת הנהלה: "להתנצל - העובדים לא אקסל"

לאחר חשיפת ההערות הפוגעניות על העובדים, ועד העובדים וארגון העיתונאים עתרו לבית הדין לעבודה בדרישה לחשוף את זהות מחבריו של הקובץ המשמיץ - ולפצות את העובדים

עשרות עובדי התאגיד התפרצו הערב (ראשון) לישיבת המועצה של גוף השידור, שבה השתתף המנכ"ל הזמני אלדד קובלנץ ודרשו מחברי המועצה לתקן את הליקויים בתאגיד באופן מיידי. במקביל, ועד עובדי התאגיד וארגון העיתונאים פנו לבית הדין לענייני עבודה שבתל אביב בדרישה לפצות את העובדים ולחשוף את זהות כותבי ההערות הפוגעניות ואת אופן השימוש של ההנהלה בקובץ.
 

במהלך הישיבה נכנסו כאמור העובדים ונשאו בידיהם שלטים שבהם נכתב "זאת לא טעות, זו מדיניות", "איפה הכבוד לעובדים", "חברי מועצה - תפרקו את הפצצה", "זה הזמן להתנצל, העובדים הם לא אקסל" ועוד. חברי המועצה הזמינו את העובדים להכנס ושמעו מהם על הפגיעה שחוו בעקבות פרסום הרשימות, על הפגיעה המתמשכת בזכויות ובכבוד העובדים ועל הקשיים במשא ומתן הנוכחי.
 

בד בבד עם המחאה בפני חברי המועצה, התבצעה כאמור פניה לבית הדין לענייני עבודה נגד הנהלת התאגיד. את הדרישה לפיצוי העובדים ביקשו העותרים על רקע הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, פגיעה בחופש העיתונות והפרת חוק תאגיד השידור הציבורי הישראלי, בכל הקשור לאופן גיוס וקליטת העובדים, תוך רמיסת כל הכללים לרבות כללי המכרזים.

 

 

 

עובדי התאגיד פרצו לישיבת מועצת התאגיד

עובדי התאגיד פרצו לישיבת מועצת התאגיד (חדשות עשר)

 

עוד ביקשו ארגון העיתונאים וועד עובדי התאגיד לקבוע כי על התאגיד להימנע משימוש במסמך, לקבוע דיון דחוף במעמד הצדדים, להעביר לידיעת הארגון והוועד את מלוא המידע בנוגע לאותו מסמך משמיץ, לרבות כאמור, זהות עורכיו ותוכנו, מה השימוש שנעשה בקובץ ובאיזה תקופות, מי האנשים שנחשפו לקובץ וכן למסור את המסמך במלואו לידי הארגון והוועד.
 

נוסף על כך, ביקשו העותרים כי יינתנו צווים הצהרתיים לפיהם הנהלת התאגיד הפרה את חוק הסכמים קיבוציים, הפרה את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, פגעה בחופש העיתונות, פעלה בניגוד לחובתה לגיוס וקליטת עובדים בצורה שוויונית, הוגנת, ראויה ונאותה, ולרבות על פי חוק השידור הציבורי וחובת עריכת מכרזים כדין על פיו.
 

מגיש החדשות אמיר איבגי, התייחס בסוף השבוע האחרון, בתוכנית "שישי עם אילה לחסון", לתחקיר "הארץ" בנוגע למינויים בתאגיד השידור "כאן". איבגי, שזכה למשוב שלילי על מראהו החיצוני, אמר כי "בכל מקום עובדה יש תיוג של עובדים לפי תכונות לא רלוונטיות, אך הבעיה שבתאגיד זה תורגם לקבלה של אנשים למקום עבודה ציבורי".
 

 אמיר איבגי בריאיון לשישי עם איילה חסון

אמיר איבגי בריאיון לשישי עם איילה חסון (חדשות עשר)

 

איבגי, שעבד ברשות השידור עד לסגירתה במאי 2017 ועבר לערוץ 20, אמר כי "לא הופתעתי מהפרסום. לפני שנה וחצי כשחתמתי על חוזה נאמר לי שיש לראשי התאגיד בעיה עם הנוכחות שלי על המסך - זה מראה שהרשימה הגזענית והסקסיטית הזאת תורגמה לשיחות רשמיות עם עובדים".

 

ברוך שי, מנהל "כאן" חדשות, התייחס לדבריו של איבגי, ואמר: "הטענה של איבגי שקרית. שמעתי לראשונה על המסמך, רק כשקראתי הבוקר את הכתבה במוסף הארץ".

 

שר התקשורת, איוב קרא, גינה את התנהלותו של גוף השידור "כאן" בנוגע למינויים, שנחשפה בתחקיר "הארץ". "אני מגנה בחריפות את הסלקציה שעשו מנהלי התאגיד הציבורי. לא ראוי שמנהלי גוף ציבורי יקטלגו כך עובדים טובים ומסורים, בעלי משפחות ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. בתחילת השבוע אדרוש הבהרות מראשי התאגיד", כתב קרא בטוויטר.
 


בשישי האחרון פירסם "הארץ" חלקים מחוות דעת פוגעניות שנכתבו על אחדים מעובדי רשות השידור במסגרת קליטתם בתאגיד השידור הציבורי החדש. כך למשל, על מגישת החדשות מרב מילר, נכתב: "אפשר לקחת, אם כי התרגלה למעמד של כוכבת למרות שאינה מוכשרת במיוחד". העיתונאי אורי לוי קיבל את הביקורת: "רק אם חייבים, מיושן, לא מוסיף ולא תורם".

 

ממועצת התאגיד נמסר בתגובה כי "מועצת תאגיד השידור הישראלי קשובה להערות ולביקורת, הן מן הציבור והן מגופים תקשורתיים. בעקבות הכתבה שפורסמה בסוף השבוע, המועצה קיימה ישיבה מיוחדת שבסיכומה אנו מבקשים להבהיר: המועצה רואה בחומרה רבה את עצם קיומן של רשימות, כפי שפורסם ומצטערת על הכאב הבלתי מוצדק שנגרם למופיעים בהן. חברי המועצה מגנים כל קיטלוג או ביטוי לא הולם כנגד כל אדם בכלל ונגד עובדים בפרט. למועצה ברור, שבתהליך ההקמה המורכב, שנעשה בתנאים כמעט בלתי אפשריים, נעשו גם טעויות, חלקן אף משמעותיות, בין היתר בתחום החשוב והמרכזי של ניהול משאבי האנוש. יחד עם זאת, המועצה דוחה בתוקף כל טענה בדבר החלשת שומרי הסף. טענות אלו חסרות בסיס ומשוללות כל יסוד".

 

עוד נמסר כי "מועצת התאגיד תיכנס לעובי הקורה על מנת לבחון את כלל הדברים המופיעים בכתבה וזאת כדי להפיק לקחים ומסקנות להמשך עבודת התאגיד. המועצה קיבלה את הצעת יו"ר המועצה, להקים ועדה בת 3 חברים שתבחן את הדברים ותגיש את מסקנותיה למועצה בהקדם. עם זאת, חשוב שיאמר בברור, כי גם בעיצומה של סערת ביקורת, יש לראות את התמונה במלואה. בצד המשגים והמהמורות - שאין, כאמור, להתעלם מהם - חתומים ההנהלה בראשות המנכ״ל ועובדי 'כאן' על הישגים רבים ומגוונים שהושגו בתנאי אי ודאות: מניסוח ויישום תכנית עבודה, דרך קביעת נורמות למקצוענות ולמצוינות, הטמעת קוד אתי עדכני, הקמת מערכת חדשות הישגית ועד לאיכויות המשובחות הניכרות בשידורי הטלוויזיה, הרדיו והדיגיטל. המועצה תמשיך להוביל ולהנחות את מדיניות השידור הציבורי של 'כאן', מבלי להתעלם מן הצורך לבקר את הטעון ביקורת, לתקן את הטעון תיקון – ובה בשעה לתמוך ולקדם עשייה מוצלחת ואיכותית, תוך חיזוק רוחו של צוות העובדים המסור של התאגיד שהוא לב העשייה של השידור הציבורי".