BETA

"מתנת חיים": בין אלטרואיזם לשאלות אתיות והאשמות קשות • טור

מפעל החיים של הרב ישעיהו הבר הוא סיפור מורכב. מחד תופעה חברתית נאצלת , ומנגד טענות קשות שנוגעות עד לתחום הסחר באיברים • טור אישי לקראת תחקיר המקור, הערב ב-21:00

יום אחד נגזלת מילדה בת 9 הילדות שלה. היא מוכה במחלת כליות ונגזרות עליה שנות דיאליזה ארוכות, עד שיום אחד יגיע תורה לקבל תרומת כליה. התור במרכז הלאומי להשתלות הוא עצום ועומד בממוצע על 6 שנים ומי יודע אם בכלל תשרוד עד אז. למה התור כל כך ארוך? משום שהוא מתבסס בעיקרו על תרומות מן המת.

 

הנכונות בישראל לתרום אברים מן המת היא לא מאד גבוהה גם לאחר קמפיין כרטיסי אדי. האפשרות השנייה היא תרומות מן החי. במשך שנים התרומות הללו התבססו בעיקרן על תרומות בתוך המשפחה שמטבע הדברים מוגבלות, שכן לא תמיד נמצא התורם המתאים מבית. מאות אנשים בישראל מחכים לתרומות אברים, בעיקר כליות, והתור הולך ועולה.

 

המהפכה הגדולה בתחום הזה החלה לפני 8 שנים עם הקמת עמותת "מתנת חיים". מקים העמותה, הרב ישעיהו הבר, מושתל כליה בעצמו, לקח תופעה שהיתה עד אז שולית ביותר - תרומות אלטרואיסטיות - והפך אותה לטרנד חברתי. תרומות אלטרואיסטיות, כמשמען: תרומת אחת משתי כליותך לאדם שאינך מכיר. הבר יצר קהילה של תורמים אלטרואיסטים, שמתבססת בעיקרה בישובי השומרון, אך גם בערים חרדיות. קהילת התורמים משם. קהילת המושתלים היא של כל חלקי החברה של העם היהודי היושב בציון.

 

"מתנת חיים" תפסה יותר ויותר תאוצה וביצעה מהפכה בתחום ההשתלות בישראל. התורים התקצרו דרמטית; בבתי חולים מסוימים כמות ההשתלות השנתית שולשה, ואף רובעה. אין כל ויכוח שהבר הציל קרוב ל-500 איש. חלק גדול מהם קיבלו כליה עוד לפני שפגשו את הדיאליזה - הסיוט של כל חולה כליות. במרכז הלאומי להשתלות אתה נכנס לתור ההשתלות רק מרגע שאתה מתחיל את טיפולי הדיאליזה. 

 

כך קרה ש"מתנת חיים" השאירה הרחק מאחור את המרכז הלאומי להשתלות שפועל תחת משרד הבריאות. המרכז הזה שעל פי החוק (מ-2008) מחויב להגדיל את בנק תרומות האברים הציג במשך שנים תפוקות דלות ואף זכה לביקורת על כך ממבקר המדינה. זה השלב שבו, על פי עדות רופאים בכירים בישראל, התפתחה במשרד הבריאות חשדנות במקרה הטוב וצרות עין במקרה הרע (תלוי את מי שואלים) כלפי "מתנת חיים".

 

הרב ישעיהו הבר
 

הרב ישעיהו הבר( חדשות עשר)

 

 

עד כדי כך החשדנות (או כאמור צרות העין) החמירה, שמשרד הבריאות החליט להתלונן במשטרה נגד "מתנת חיים". החקירה הזאת שבוצעה במשטרת מחוז ירושלים, ללא ליווי של פרקליטות המדינה, פרצה לחיינו לפני שלושה חודשים כשהרב הבר, רעייתו, ועוד כמה מעובדי העמותה נלקחו לחקירה. המשטרה אף ביקשה ללא הצלחה להאריך את מעצרו של הרב.

 

המעצר הזה קומם רבים בציבור שנחשפו לפעילות של "מתנת חיים", ביניהם אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל. כאן בדיוק נכנס התחקיר של גלי גינת ושלי, ביחד עם התחקירן נדב גליק, שישודר הערב ב"המקור", שבמהלכו הבר מגיב לראשונה לחשדות נגדו.

 

מהן הטענות נגד הרב הבר? שתיים עיקריות: הראשונה היא ש"מתנת חיים" מקבלת (ולפי עדויות מסוימות גם רומזת או אפילו מבקשת) תרומות מחולים שממתינים בתור לכליה. אין ויכוח כי חלק גדול מהתרומות שהגיעו ל"מתנת חיים" הן מחולים הממתינים לכליה (הרב הבר מכחיש כי ביקש). יש שאלה אתית-מוסרית גדולה האם הדבר הזה תקין וראוי. הרב הבר מודה בעצמו בראיון כי הוא לא חש בנוח עם זה ומדובר באילוץ עקב מחסור בתרומות מגופים חיצוניים, וכמובן ייבוש כמעט טוטאלי מתקציב המדינה.

 

הטענה החמורה יותר כלפי הרב הבר שכגודל התרומה כך הקידום בתור להשתלות. אם זה נכון, הרי שעל פי לשון החוק היבש זה כבר יותר קרוב לסחר באברים. אחד ממקרי המבחן שאנחנו נכנסים אליו בכתבה הוא סיפור התרומה לזמר חופני כהן, שחבריו תרמו מאות אלפי שקלים לעמותה. לא נחשוף יותר מדי; רק נאמר שמרתק לשמוע איך הוא ראה את המגע עם הרב הבר מהזווית הסובייקטיבית שלו.

 

חוץ מזה אנחנו מביאים בדיוק בעניין זה הקלטות ועדויות של מושתלים. את המסקנה מההקלטות והעדויות הללו תסיקו אתם לאחר שתצפו בכתבה.כן נספר לכם שבכתבה נחשפים גם מסרונים והקלטות, שמעלים חשד ממשי שאחד מעובדי העמותה ניסה לקשור לכאורה בין סיוע שהוא ייתן לחולים לבין פרנסתו האישית.

 

בכתבה אנחנו מקדישים חלק גדול לקהילה המיוחדת שמוכנה למעשה הנאצל הזה - תרומת אחת מכליותיהם להצלת חיי אדם שאינם מכירים; ועוסקים בשאלה האתית הנלווית - העובדה ש"מתנת חיים" בניגוד למרכז הלאומי להשתלות מאפשרת להם לאפיין את החולה שאליו יתרמו כיהודי.

 

הכתבה הערב משלבת בין תחקיר מעמיק לאינסוף שאלות אתיות, מוסריות ופילוסופיות, כשמעל לכל פעילות שאין עליה ויכוח הצלתם של כמעט 500 איש וגאולתם מייסורי הדיאליזה לחירות.

 

אז תגיעו הערב ב:21:00 ל"המקור", 14 בשלט.