BETA

18.01.2011

19:16

עודכן:

קמפיין בציבור הערבי: "אין הצדקה לפוליגמיה"

הד רב מורגש בימים האחרונים במגזר הערבי בעקבות קמפיין אמיץ נגד תופעת ריבוי הנישואין בחברה הערבית. משיקי הקמפיין טוענים כי פוליגמיה היא תופעה פסולה שמנציחה את יחסי השליטה של הגברים בנשים, אך התנועה האסלאמית תוקפת בקמפיין נגדי: "על פי הקוראן, זה מותר"

"ועד הפעולה לשוויון בענייני אישות בחברה הערבית" פתח לאחרונה בקמפיין תחת הכותרת "אין סיבה לריבוי הנישואין", במטרה לחשוף את תופעת הפוליגמיה בפני החברה ואת השלכותיה הקשות כלפי נשים, ילדים ומשפחות שלמות. בוועד מעוניינים לשים קץ לתופעה בחברה הערבית, וכמובן שיש גם מי שמתנגד לכך.

בקמפיין נטען כי נשים וילדים, שחיים במשפחות פוליגמיות, סובלים ברמה נפשית בהיותם קורבן לתופעה זו. לטענת הוועד, מחקרים מוכיחים שילדים אלה חווים בלבול וחוסר ודאות בנוגע להבנת הקשרים המשפחתיים, במיוחד לאור העובדה שמבנה המשפחה שהם גדלים לתוכה אינו ברור להם, והקשרים בתוכה נחשבים למתוחים.

 

בהסבירם את הפגיעה בנשים כתוצאה מפוליגמיה, טוענים משיקי הקמפיין כי הנפגעת העיקרית היא האישה הראשונה שנישאת לגבר הערבי: "מעמדה החברתי והכלכלי של אישה זו במשפחה מתערער והיא נאלצת להתחלק עם האישה השנייה בתפקידים, בסמכויות וגם במשאבים העומדים לרשות המשפחה". האישה השנייה היא באותה מידה גם קורבן של המסגרת הפוליגמית משום שמלכתחילה היא בעלת זכויות מופחתות בתוך המשפחה הגרעינית, וזוכה ליחס עוין משאר בני המשפחה במיוחד אם היא גרה באותו בית או בסמיכות.

 

מלבד הטענות בדבר ההשלכות על הנשים והילדים, מתבסס על הקמפיין גם על החוק הבינלאומי ועל מקרים מן העבר. "ועדת האו"ם בדבר ביעור כל צורות האפליה נגד נשים, המופקדת על פרשנות סעיפי האמנה ועל מעקב אחרי יישומה במדינות החתומות, קבעה כי ריבוי נישואין סותר את סעיף 16 לאמנה, שמחייב שוויון בין גברים לנשים בכל העניינים הנוגעים לענייני משפחה ונישואין", נמסר באתר הקמפיין.

 

באחד המקרים שמציג הקמפיין מתוארת אישה מנצרת, שהיתה אישה ראשונה לגבר ערבי וגילתה שבן זוגה נשוי גם למישהי אחרת והחל תהליך גירושין. באחד ההליכים בבית הדין השרעי לענייני מזונות, אמר בן הזוג כי אינו יכול לשלם יותר משום שיש לו עוד אישה וילדים. האישה התלוננה במשטרה, אך הפרקליטות סגרה את התיק. "לא מיצו את הדין, והשאלה היא מדוע?", תוהים משיקי הקמפיין. "זהו שוב חלק מאותה הסכמה בין ההגמוניות הגבריות, ושוב מי שמשלם את המחיר זה הנשים".

 

"הנורמה היא שתהיה לך יותר מאישה אחת"

הויכוח העיקרי שנסוב סביב הקמפיין הוא סתירתו או התאמתו לרוח האסלאם. לטענת משיקי הקמפיין, הדת המוסלמית אינה מעודדת פוליגמיה, אלא מטיפה למונוגמיה, שכן הפסוק המתיר נישואין פוליגמיים מבסס זאת על הדאגה לגורלן של אלמנות וייתומים שלא היה להם מקור פרנסה ותמיכה. מכיוון שהגבר הוא זה שמרוויח ובעל הכנסה ומכיוון וצריך שמישהו יכלכל נשים אלמנות וילדים יתומים, הותרה הפוליגמיה. לפי הקוראן, גבר פוליגמי צריך לנהוג בכל נשיו וילדיו בשוויון. האסלאם אפשר גם לאישה למנוע את הנוהג של פוליגמיה, שכן על פי חוק המשפחה המוסלמית העותמאני, אישה יכולה להתנות בחוזה הנישואין שבעלה לא יתחתן עם אישה נוספת.

 

"הדת המוסלמית מטיפה למשפחה של גבר ואישה בלבד, שכן זה מה שיאפשר חיים לטווח ארוך של המשפחה ושוויון בין בני הזוג", מסבירה עורכת הדין נסרין אעלימי-כבהא. לטענתה, תופעות פוליגמיה אינן מצווה דתית אלא סוגיה חברתית, דבר המצריך עבודה משותפת של אנשי דת ואנשי חברה, לדיון בה. מבחינת הנתונים, רוב הפוליגמיה נמצאת בנגב והמצב הסוציואקונומי שם קשה - 40%-50% גרים בכפרים לא מוכרים, שאין בהם בתי ספר כלל. "בעיית הפוליגמיה היא תוצאה של מצב כלכלי-חברתי קשה אשר טעון טיפול ושיפור בתנאי החיים", מסבירה אעלימי-כבהא.

 

הוועד מציע פתרונות נוספים למאבק בפוליגמיה. אחד מהם הוא מתן כלים שמעצימים את הנשים על מנת שיסרבו להיכנס למסגרות פוליגמיות. כלי שכזה הוא עצמאות כלכלית והשכלה. "מצבן של נשים פלסטיניות נמצא בתחתית הסולם החברתי והכלכלי במדינה, ובתחתית של אותה תחתית נמצאות הנשים הפלסטיניות הבדואיות", מסבירים בוועד. 80% מהנשים הערביות לא עובדות, ואלה שיוצאות לעבוד עושות זאת חלקית ובשכר מינימום. "אפשרויות העבודה של נשים הן מאוד מצומצמות, ורק אם נאפשר לאותן נערות לרכוש השכלה, לבנות עבורן מסגרות תעסוקה נגישה ונדאג לתיקון העוול שנגרם לחברה הערבית בישראל, לא רק על ידי השוואת התקציבים המוקצים בתוך הסקטור היהודי, אלא על ידי תקצוב מוגבר שיכול לתרום לצמצום הפערים, רק אז הנשים יועצמו על מנת שיוכלו לסרב להיות חלק מתופעות הפוגעות בהן".

 

אספקט נוסף הוא מחקרים המתחקים אחר השלכות של פוליגמיה. קיימים מחקרים בעולם המתארים מצוקה נפשית קשה של הנשים והילדים במערכות הפוליגמיות. "חייבים להעצים נשים ולא לראות את הנשים כמשתפות פעולה אלא כקורבנות - הן לא הכתובת להענשת הגבר וצריך תיקון של המצב, כמו למשל שהקצבה תהיה לחשבונה של האישה", מסבירים בקמפיין. "יש צורך בתיקון חקיקתי בעניין".

 

הבה יזבק, מבכירות הוועד, מספרת כי לקראת הקמפיין נעשה מחקר מקיף בנושא ריבוי הנשים בחברה הערבית בישראל. "קיימנו ראיונות עם נשים וגברים החיים במערכת כזו של יחסים", היא אומרת בראיון לאתר "אילאף". המחקר נועד לחשוף את העמדות השונות כלפי ריבוי הנישואין בחברה הערבית ואת הסיבות לתופעה. בין הסיבות שמציג הוועד ניתן למצוא לא רק מניעים כלכליים. "הרבה פעמים זהו מניע חברתי של סטאטוס ויוקרה בתוך השבט", מסבירים בקמפיין. "הנורמה של הבדואים בנגב היא שתהיה לך יותר מאישה אחת".

 

אעידה תומא-סלימאן, מנהלת אגודת "נשים נגד אלימות", מספרת כי המאבק בפוליגמיה החל כבר לפני כמה שנים. אז התמקד המאבק בכנסים, סדנאות והרצאות בנושא, כמו גם בחלוקת חומרי הסברה. כעת, הוחלט לצאת בקמפיין רחב היקף. "שמנו לב שבשנה האחרונה גברה באופן ניכר תופעת ריבוי הנשים", היא מסבירה את עיתוי הקמפיין. לדבריה, יש צורך להכניס את הנושא לתודעתו של הציבור הערבי בישראל.

 

קמפיין נגד: "פוליגמיה דווקא טובה לנשים"

הוועד שהשיק את הקמפיין תוקף בחריפות את בתי המשפט, שלטענתו מתעלמים מהאספקט המגדרי של האיסור על פוליגמיה ומתמקדים בפגיעה שלה בסדר הציבורי ובאושיות הדמוקרטיה. גם טיפול המשטרה אינו נשכח בקמפיין: "כתבי האישום המועטים שהוגשו נגד גברים פורעי חוק מלמדים כי המשטרה אינה שוקדת מספיק על אכיפת האיסור הפלילי על פוליגמיה, והיא אינה מקצה את המשאבים הנדרשים לטיפול בתופעה זו, בתואנה, כי מדובר בהתערבות בבעיות 'פנימיות' של החברה הערבית".

 

באופן מפתיע, משיקי הקמפיין אינם נעזרים בחוקים הישראליים אשר אוסרים פוליגמיה. לטענתם, מדובר בקמפיין שנועד להציג לציבור הערבי את התופעה ואת נזקיה לחברה. הקמפיין עורר עד כה תגובות חיוביות אך גם תגובות שליליות. בעוד מאמרים בתקשורת שיבחו את הקמפיין, נשמעו גם קולות אחרים שהתנגדו לו בנחרצות ובתקיפות והטילו בו ספק. עיקר ההתנגדות הורגשה בקרב התנועה האסלאמית בנגב, שטוענת כי פוליגמיה היא דבר חוקי ומסורתי בחברה הערבית.

 

השייח חמאד אבו דעאבס, ראש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, טוען כי ריבוי הנישואין דווקא משרת את הנשים יותר. "אנו פועלים בהתאם להלכה האסלאמית, שהתירה ריבוי הנשים, אך לא מדובר בדבר שחובה לעשותו", הוא מדגיש. "אם מישהו מנסה לבטל את ההיתר הזה, הרי שהוא טועה ונוקט בעמדה קיצונית. למרבה הצער, הקמפיין נגד הפוליגמיה מישיר מבט אל הנושא רק מנקודת מבטן של הנשים". כפועל יוצא, פתחה התנועה האסלאמית בקמפיין נגד. "עשינו זאת מכיוון שהקמפיין נגד ריבוי הנישואין סותר את ערכי דתנו ואת ההלכה האסלאמית, עלינו לשמר את המורשת שלנו", מבהיר אבו דעבאס. אך לדבריה של תומא-סלימאן, חילוקי הדעות רק מעידים על הצלחת האגודות לשבור את מחסור השתיקה וליצור דיאלוג חברתי סביב הנושא.

 

פרטים נוספים על הקמפיין: http://www.pstatus.org/pics/101125202549Matwey-final.pdf