BETA

עד כמה עמוק השבר בחברה החרדית בעקבות המספר הגדל של יוצאים בשאלה?

לפי הערכות, 1 מכל 10 חרדים יוצא בשאלה או נושר ועוזב את העולם החרדי - והחברה החרדית נמצאת במשבר שלא חוותה כמותו בעבר. חלקם יוצאים כחבורה הרומנטית, זרם שהופך לסמל לשחרור, אבל גם בניהם ובנותיהם של רבים מהחוזרים בתשובה נוטשים את הדרך בהמוניהם. "זה כמו האביב הערבי, אותן השפעות", אומר יהודה מוזס, בנו של ח"כ הרב אליעזר מוזס, "בעבר מה שחסם את החרדים מהעולם זה שלא הצלחת להכניס אמצעי תקשורת. היום כל מי שרוצה מחזיק אחד בכיס" • פרק א' בסדרה "החרדים: התפרקות"

האם יכול להיות שלראשונה מאז סחף ההמונים שעזבו את היכלי הישיבות, ונישאו ברוח תנועת ההשכלה ומאוחר יותר בקסם התנועה הציונית, אנו עומדים לפני מהפך? ייתכן שיש היום יותר חוזרים בשאלה מאשר חוזרים בתשובה לעולם החרדי?

 

"החברה החרדית נמצאת היום במשבר החמור בתולדותיה", אומר אבישלום שילוח, חרדי לשעבר. "אלפים של צעירים וצעירות שעוזבים את הבית. זה כבר לא נוער נושר או משפחות במצוקה זה הסלתא והשמנא של החברה. אין בית שאין בו יוצא".

 

>> לכתבות נוספות בסדרה "החרדים - התפרקות"

פרק ב': על שלוש רגליים שמתפרקות

פרק ג': כך מצילה ישראל החילונית את החרדים

פרק ד': הפוליטיקה מחזירה את החרדים למגרש הביתי

טור: אובדן ההגמוניה של ההנהגה החרדית

 

"תוך כמה שנים, האמא החרדית מולידה יותר ילדים חילונים מאשר אמא חילונית"

 

משה שנפלד, חרדי לשעבר מארגון "יוצאים לשינוי": "בשנתונים האחרונים, פחות או יותר עשרה אחוזים משנתון חרדי עוזבים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עושה את הסקר החברתי. בין השאר היא שואלת מה מידת הדתיות שלך, ושואלת מה הייתה מידת הדתיות של הבית בו היית כשהיית בן 15. עשרה אחוזים כבר לא חרדים".

 

הנתונים המדהימים הללו מגובים בבדיקה שנעשתה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מתוך כ-157 אלף נשאלים שאמרו שגדלו בבית חרדי בגיל 15, למעלה מ-12 אלף הגדירו עצמם כמי שאינם חרדים עוד. "תן לנו כמה שנים והאמא החרדית מולידה יותר ילדים חילונים מאשר אמא חילונית", אומר שנפלד.

 

 

הרב אורי זוהר.
 

הרב אורי זוהר. "דור מיוחד מאוד במינו"(חדשות 10)

 

מאז הסקר עברו מספר שנים והתופעה של יציאה בשאלה מהעולם החרדי רק הולכות וגוברת עד כדי הערכה כי שמספר היוצאים הוא אחד מעשרה. לאלה צריך להוסיף את הכמות העצומה של יוצאי החינוך הדתי-לאומי שעוזבים את הדת: על פי חלק מההערכות, אחד מארבעה. 25 אחוזים!

 

"תופעה שלא היתה כדוגמתה בכמויות"

 

שנים שמדברים כאן על הדמוגרפיה החרדית המוצלחת, אבל נדמה שייתכן והחילוניות יכולה לנצח בקרב ההיסטורי, ומספר החוזרים בשאלה היום גדול ממספר החוזרים בתשובה אל העולם החרדי. הרב יוסי מזרחי, מחשובי המחזירים בתשובה, מספר: "כמות האנשים הדתיים בעולם לא צומחת. הרבה מהיהודים החרדים עוזבים את הדרך. אדם אחד אמר לי שיש יותר עוזבים את הדת מאשר מצטרפים אליה".

 

אורי זוהר מוסיף, בסרטון הסברה של ארגון 'מענה': "אנחנו נמצאים בדור מאד מיוחד במינו. יש כאן תופעה שלא הייתה כדוגמתה בכמויות, היתה פעם עזיבה גדולה של התורה ובימי ההשכלה בימי הרפורמה... אבל אז היה לזה מסווה אידיאולוגי".

 

אבי תפילינסקי, פעם ר' אברום תפילינסקי, גר בבניין ישן בנחלאות שהתקבצו אליו כמה נוטשי החברה החרדית. "החברה החרדית לא קולטת עד כמה היא במשבר", הוא אומר. שילוח מוסיף: "יגידו שאין לנו משמעות, נשמה, רוחניות. יש לנו גם אלוהים, גם שבת וגם בנות. גם את העולם הזה וגם את העולם הבא". אחרים מוסיפים: "אנחנו כמו אוכלוסיה ענקית של מהגרים. לדעתנו ברור שהחרדיות הפסידו את המערכה. חרדים זו תופעה חדשה של 60,70 שנה - הם מקיימים כל מה שכתוב בתורה, רק ההיפך".

 

 

אבי תפילינסקי.
 

אבי תפילינסקי. "החברה החרדית לא קולטת עד כמה היא במשבר"(חדשות 10)

 

זהו האביב של החרדים לשעבר. פתאום גם כאלה שנעלמו מעינינו שנים מרשים לעצמם להיחשף. יהודה מוזס, בנו של ח''כ הרב מוזס, עזב את העולם החרדי. למה לא דיברו על זה אף פעם, תמיד דיברו רק על הבת? "כי אני נחבא אל הכלים", הוא מסביר. "לא התפרסמתי כי אני לא מחפש פרסום".

 

קשה להבהיר עד כמה ההנהגה החרדית נבוכה מול עוצמת הדברים, ועד כמה מדובר בסיפור כואב ועדין. הרב אליעזר מוזס: "למה אתה אומר ילדיי, יש הבת שלי חיה היידי, שאני מאד קרוב אליה והיא מאד קרובה אליי, והנכדים, קרה לה תאונה בחיים כמו שאומרים. מה אני אגיד לך, זה כואב לי מאד הלב. זה כואב לי אבל אני לא יושב שבעה. התייעצתי עם גדולי הדור ואמרו לי, אין כמו קירוב לסיכוי שהמצב ישתפר".

 

יהודה מוזס: "זה כמו האביב הערבי. מה שקרה זה לדעתי אותן השפעות. זאת אומרת מה שבעבר חסם את החרדים מהידע, מהעולם, זה שלא הצלחת להכניס אמצעי תקשורת. היום כל אחד מחזיק בכיס, מי שרוצה. מי שמטומטם, אז איך אומרים עדיף שיישאר ככה. מי שיש לו את היכולת לדעת ואת הסקרנות לדעת, הוא יודע. זה האביב החרדי, כן".

 

 

הרב מנחם אליעזר מוזס.
 

הרב מנחם אליעזר מוזס. "כואב הלב, אבל לא יושב שבעה"(שוקי לרר)

 

הרב לייזר מוזס האבא הוא נשמה גדולה, גם היוצאים. הרבה כאב וגעגוע מסתתרים מאחורי הדרמה ההיסטורית שמספקים שני הסקטורים המאתגרים והמסקרנים, שתורמים הכי הרבה לסינתיזות ולהפריה התרבותית בחברה הישראלית: החוזרים בשאלה והחוזרים בתשובה. "היום הלכתי פה למנזרים, זו אנתרופולוגיה", אומר יהודה. כשאתה רואה דתות אחרות, אתה מגלה או עד כמה אתה מגוחך או עד כמה כולם אותו דבר".


החבורה הרומנטית של החוזרים בשאלה מהזרם המרכזי בחברה החרדית שהופכת לסמל לשחרור, היא רק חלק מהמשבר. החברה החרדית בשיא פריחתה הצליחה להחזיר המונים רבים בתשובה, כעת בניהם ובנותיהם של אותם חוזרים נוטשים את הדרך בהמוניהם. אצלם לא נשמע את הטקסטים של היוצאים האידיאולוגיים, גם אם האכזבה השבר והכאב לפעמים נשמעים דומה.

 

"מחפשים אלוהים יותר גדול ואוהב"

 

שילוח: "אנחנו בסוג של מסע של רצח אלוהים, 'אלוהים המאיים', 'אלוהים הקשוח', 'אלוהים שמתוך טקסטים וחוקים'. אנחנו מחפשים אלוהים הרבה יותר גדול הרבה יותר אוהב. אנחנו חייבים לרצוח מדי יום את אלוהים הישן, כדי שנוכל לאהוב את אלוהים החדש, ואת עצמנו".

 

לאור הנתונים הגדולים והתמונות הקטנות של קבלת השבת של היוצאים בשאלה, נדמה שהחילוניות והציונות אמורות לנצח בקרב ההיסטורי, אולי אף להציב אלטרנטיבה למשל לאופי השבת. בהמשך נראה איך החילוניות עצמה עוזרת לחרדיות הקיצונית לנצח את החרדיות המתונה ולגבור על החילוניות והמסורתיות במאבק על דמותן של ישראל ולא פחות חשוב מכך, של היהדות.