BETA

21.08.2015

13:03

נושאים חמים

ליסה דדון, כוהנת הפרשות החלה, כבשה את קיסריה - ומשנה את מעמד האשה ביהדות

היא ובעלה עבדו במספרה, עד שגילו את סגולותיה המיוחדות: מאז, הפכה ליסה דדון לכוכבת בקרב נשים - ולא רק בקרב חרדיות. היא לא מגדירה את עצמה כפמיניסטית, "חס ושלום" - אבל התופעה המרתקת הזו, שהגיעה השבוע לבמה הגדולה בקיסריה, מעצבת מחדש את דמותה של האישה במגזר • כתבתו של אבישי בן חיים

"מבליינית הפכה לבלנית. רווקות שמתחתנות, נשים שמתעברות, מחלות שפשוט נעלמות. כל ערב הפרשת חלה היא פותחת במלים 'ערב טוב קיסריה', אבל מעולם היא לא חלמה להגיע לרגע הזה. אני גאה, נרגשת, להזמין את הרבנית הצדקת ליסה דדון!".

 

איך זה יכול להיות? איך התרחש באמפי קיסריה המחזה הלא יאומן של הרבנית ליסה דדון? 4,000 נשים ששילמו 100 שקלים והצליחו למלא את היציעים. "איך משני קילו קמח אפשר לעשות כל כך הרבה נסים? מה זה הטרנד הזה בעולם ערבי הפרשת חלה?", היא שואלת את הקהל ומבהירה: "לא מדובר בערב של הרבנית ליסה, כי אני לא רבנית".

 

החוזרים בתשובה כסוכני תרבות

 

הרבה מאוד כוכבים רועדים מאימת האתגר למלא את קיסריה. אבל בעלה של ליסה, מאיר דדון, הבין כבר בצהריים עד כמה גדול הציבור הכמה אל מה שהיא מייצגת, והיה די בטוח איך זה ייראה.


"היתה לנו מספרה", הוא מסביר, "ובמספרה כבר היו קולטים שיש פה אישה שהיתה מושכת. לא בגלל הידיים הטובות, גם עם פה טוב".

 

אי אפשר להבין מה שמתחולל בחברה החרדית, בלי להבין את התפקיד המסעיר של החוזרים בתשובה - הן כסוכני תרבות של ישראל החילונית בעולם החרדי, והן כסוכני תרבות של עולם התורה וערכיו בישראל החילונית. "לקחתי על עצמי 40 יום של שבת", מסבירה על הבמה עינת, 34, בת יחידה להורים אשכנזית, יחצ"נית מדיזנגוף. "צניעות, שיר השירים, נטילת ידיים".

 

 

הרבנית ליסה דדון בקיסריה
 

הרבנית ליסה דדון בקיסריה(חדשות 10)

 

יצחק יוסף, הרב הראשי, עולה אף הוא על הבמה. "הבעלים, הבנים, בני הבית, שיילכו לקבוע עתים לתורה", אומר לנשים. "האמא הרבנית עליה השלום מעולם לא שלחה את מרן את האבא 'לך למכולת', 'לך לשוק', 'לך לקנות בגדים', שום דבר. הכל תלוי באישה, רבותיי. האישה בונה את הבית, וחס ושלום יכולה להרוס".

 

הרבנית דדון לא תאהב את ההגדרה "פמיניזם". "אין עניין פמיניסטי, חס ושלום", היא מבהירה. אבל אם מהפכה אין כאן, פמיניזם שלא מדעת יש כאן. לא מעט נשים שמגיעות עם 'גופיות תמר זנדברג', ואין אף אחד שמעלה בדעתו להעז להגיע להם מיה רעה. "אנחנו מסורות לבעלים, נמלכות בדעת הבעלים, אצלנו בערבים לומדים לכבד את הבעל", היא אומרת. "בנות שיהיו אצלי בערב יודעות, כמה בנות מבינות את העניין של כבוד הבעל".

 

התוקעת בשופר אישה, גם המאבטחות והמתופפות

 

מצד שני, היום כבר יש רבניות כוכבות ראשיות. לא מכוח היותן רעייתו של, מכוח עצמן. התופעה הזו קצת הורסת את התפיסה שהנשים נחותות בעולם ההוא, ויש כאן יקום מקביל בו גיבורות התרבות הן נשים: התוקעת בשופר אישה, חלילנית הצד אישה, האקורדיוניסטית, הדרבוקאית, המתופפת, אפילו המאבטחות. שירותי הגברים נכבשו בשיא הטבעיות על ידי נשים. הדמות הרוחנית הנערצת שממנה יונקים יהדות, תורה, רוחניות וזהות, ושלה מנשקים את היד - היא אישה.

 

הרבנית ליסה דדון רק רצתה למלא את קיסריה. "אני לא רנטגן, אני לא באבא סאלי", היא אומרת לצופות, "אני אישה פשוטה". ייתכן שמבלי להתכוון היא עסוקה בעיצוב פרק ייחודי, בעיצובו של מעמד האישה ביהדות.