BETA

"שנאת אחים": ההתנשאות האשכנזית שמכירה במזרחים בעיקר בתור אלו "שיצביעו לנתניהו"

האמנם "מזרחי מצביע למזרחי"? בחירות 2015 קרעו את מסכת הצביעות מעל השד העדתי והכריחו את מצביעי השמאל האשכנזים שבמרכז הארץ להכיר בכך שהם מיעוט. הדמות המזרחית אומנם זוכה כעת להאדרה בשיח התרבותי והתקשורתי, ואולם בדיונים פוליטיים באזור תל אביב והשרון עדיין רווחות הטענות, שיש שיכנו אותן "גזעניות" או "פסיכולוגיסטיות", המנסות לשער את מניעיו של המצביע תושב הפריפריה, משל היה מתגורר במדינה זרה

יותר מהאיום האירני, יותר מיוקר המחיה, אפילו יותר ממשבר הדיור, נדמה שהבחירות האחרונות עסקו בשאלת הזהות והשייכות. עזבו אתכם מדעות והשקפות עולם. מזרחי מצביע למזרחי, אשכנזי (ככל הנראה) לאשכנזי ובמילותיה של ח"כ רחל עזריה (כולנו): "עם ישראל מורכב משבטים, כשכל שבט הולך לישון בלילה ומקווה שהשבט השני לעולם לא יתעורר".

 

למרות זאת, ד"ר תומר פרסיקו מאוניברסיטת ת"א מאמין שהבחירות לא סימנו את החלוקה לשבטים, אלא את ההכרה בשבטים. הן אילצו את המיעוט השבע, המתגורר במרכז הארץ, להכיר בפניו של הרוב, על כל המשתמע מהם - ולמעשה לראות את "האחר" כזהות המועדפת על מרבית הציבור.

 

לכתבות נוספות בסדרה "שנאת אחים"

פרק 1: מדינת תל אביב מול מדינת שדרות

פרק 3: העפיצות ביין מול בתי התמחוי

פרק 4: מנשקי הקמיעות מול המדע וההייטק

 

 

 

"הם מצביעים למי שלא שם עליהם" (אילוסטרציה)(רויטרס)

 

הדרישה להכרה, שמגיעה בעיקר מהקול המזרחי, מחלחלת אפילו ללב האליטה, שבו נוצרו מלכתחילה הדימויים והסטריאוטיפים - משרדי הפרסום. בדיון שבו נכח צוות חדשות 10 מתווכחים אנשי אחד המשרדים אם להעניק את תפקיד הפרזנטורית של מותג תכשיטים לדנה פרידר "האצילית" או לחן אמסלם "העממית והמחוברת לשכונה", ולמרות הדימויים הסטריאוטיפים - נראה שהעדפת היושבים בחדר, אשכנזים ברובם, נוטה דווקא לאמסלם.

 

מאז הבחירות דובר רבות על "ההלקאה העצמית" של השמאל, שלא הבחין לאן הרוח נושבת, או לא הבין כיצד "בנויה הנפש" של מצביע ימין. בדיון פוליטי שנערך בהרצליה העלו מספר משתתפים את הסברה שבפריפריה מצביעים דווקא למי "שלא שם עליהם" או מצביעים באופן אוטומטי לנתניהו.

 

האם מדובר בגזענות, או בניסיון כן להבין את הצד השני? "אי הבנה" היא מילת המפתח כאן, ובכל מקרה נראה כי אנשי השמאל מתקשים לקבל את קביעת פרופסור דני גוטווין מאוניברסיטת חיפה, לפיה תושבי הפריפריה דווקא מצביעים בצורה רציונאלית.