BETA

07.11.2010

01:57

נושאים חמים

איך הצליחה "עבודה ערבית" לכבוש את לב הצופה היהודי?

בעוד הנרטיב הפלסטיני מוצא מספרי הלימוד לא ברור איך הסדרה שעוסקת באחת הסוגיות הכואבות הפכה כל כך פופולארית. סקירה של ההיסטוריה של סדרות מסוגה מראה שאולי היום רק דרך ההומור אנחנו מסוגלים לדבר על מה שכואב באמת

(09:00 דקות)

לפני שבועות ספורים הסתיימה עונה של אחת מהסדרות הקומיות המפתיעות ביותר של השנים האחרונות. "עבודה ערבית" הצליחה לכבוש את הפריים טיים היהודי כשהיא משופעת בבדיחות ואמירות לא פשוטות על החברה הישראלית ויחסה הבעייתי לערביי ישראל.

 

בזמן ששולפים מספרי הלימוד את הנרטיב הפלסטיני לא ברור איך הסדרה שהציבה מולנו מראה גדולה מול הפרצוף המכוער - הפכה להיות כל כך פופולארית. "היו לנו פעם 80 אחוז רייטינג כי לא דיברנו על פוליטיקה או ערבים ויהודים", מסביר ז'אק כהן , כוכב סדרת "המסעדה הגדולה" את מה שהרכיב אז לדעתו את הנוסחה לפופלריות של סדרות על ערבים ויהודים.

 

בדצמבר 87' עם האינתיפאדה הראשונה הסיפור שהציגו ז'אק וחבריו התפרק לחתיכות. "המסעדה הגדולה" סגרה את שעריה והמחלקה הערבית בערוץ 1 נסגרה כולה. בשנות ה-90' עם שיחות השלום היה נדמה לרגע שהערבים והיהודים מצאו שוב שפה משותפת.

 

עבד מואסי, סטנד אפיסט ערבי  כבש את הבמות. הוא חימם את קיציס ומריאנו ולמעשה הוא אותה דמות שמשחק בסדרה "עבודה ערבית" השחקן נורמן עיסא. "מצד אחד אני מצחיק מצד שני בפנים יש משהו שאומר לך: 'תשבור לו את הראש' ואתה עולה על הבמה להצחיק אותם", מספר מואסי שבמשך השנים הפך להיות שייח'.

 

כמעט 15 שנים אחרי והדילמה של מואסי נראית כמו הדילמה של כל ערבי ישראלי המגולמת היטב "בעבודה ערבית". ערבי שמדליק בטעות משואה בהר הרצל, בתו ששרה בטקס יום הזיכרון לחיילי צה"ל וסצינה רומנטית בלתי אפשרית בין ערבי ליהודיה עבר ברחוב הישראלי בדממה מפתיעה. אולי ההומור זו הדרך היחידה בה אנחנו מסוגלים לקבל את איתותי השלום.