BETA

סיפורה של מסורבת גט: "הוא החליט שלא יהיו לי עוד ילדים"

במשך 5 שנים מרב חיה בכבלי הנישואין. בעלה סרב לתת לה גט ונעלם. רק לאחרונה אותר מסתתר בהרי ירושלים והסכים לשחחר אותה לא לפני שתמלא שורה של דרישות. "הפכתי לרכוש של מישהו", היא אומרת ומספרת על חיים של חוסר וודאות ופחד נורא

(10:59 דקות)

לפני חמש שנים ביקשה מירב להתגרש מבעלה. בית המשפט אישר את הסכם הגירושים, אבל מיד אחר כך נעלם הבעל כאילו בלעה אותו האדמה. כך נותרה מירב במשך 5 שנים עגונה, מסורבת גט ופרנסה לבדה את בתם המשותפת. 

 

"אני עוטפת את הבת שלי לא כדי להגן עליה נפשית, אלא מתוך חשש פיזי", מספרת מירב על חוסר הוודאות בו היא חיה בשנים האחרונות, מפוחדת ומסתתרת.

 

את בעלה הכירה בפנימייה לנוער בסיכון והם גרו ביחד. "החיבור היה איטנסיבי ומהיר, אהבתי אותו מאוד", היא נזכרת בזמנים אחרים, "בחרתי לא לראות דברים". לאט לאט החלה לשים לב שמשהו לא בסדר. "כל אינטראקציה שלי עם גבר נתפסה כבוגדנית עד שבשלב מסוים חשתי איום פיזי לקחתי את הילדה והלכתי", מספרת מירב.

 

הזוג פתח בהליכי גירושין. בית המשפט לענייני מזונות פסק מזונות ומשמורת על הילדה למירב וכל שנותר הוא לקבל אישור רשמי מבית הדין הרבני לגט. אלא שהבעל לא התייצב לדיונים. "הוא החליט שאני אמא רעה ולא יהיו לי עוד ילדים והודיע: 'את לא תקבלי גט'. 

 

בשל היעדרותו של הבעל החליטו בבית הדין הרבני שלא לאשר את הגט ומסע הייסורים של מירב החל. המשפחה החלה במרדף אחר הבעל שהותיר חובות, ילדה בלי אב ואישה מסורבת גט. לבסוף אותר מסתתר במאהל בהרי ירושלים אז הוא נלקח למעצר והסכים לתת גט רק בתמורה לשורה של תנאים.  "הוא הסכים לתת את הגט בתנאים דרקוניים של ויותר על מזונות, ויתור על חוב של מאות אלפי שקלים מהעבר ומזונות עתידיים",  מספרת עורכת הדין עדי רז.

 

בית הדין הרבני קיבל את הדרישות של הבעל, בניגוד לפסיקת בית המשפט לענייני משפחה. "הוא רוצה, הגבר רוצה משהו אז את צריכה לתת לו", אומרת מירב בזעם, "את מעגנת את עצמך הם אומרים כאילו אני רכוש של מישהו והוא מרצונו הטוב צריך לשחרר אותי".

 

 סיפורה של מירב יכול לקרות בקלות לכל אישה נשואה בישראל. כ-100 אלף נשים בישראל לכודות בידי בעליהן בחסות הדת. "הם באים לבית הדין הרבני ואומרים אני לא מוכן לתת גט או שהם משתמשים בגט לצרכי סחטנות", אומרת עורכת הדין בתיה כהנא-צחר, מנכ"לית עמותת "מבוי סתום" הנאבקת בתופעה. לדבריה,זה הפתח לשורה של דרישות כלפי האישה שנובעת רק מתוך הכוח האדיר שמעניק בית הדין הרבני לגברים.