BETA

01.08.2018

11:13

 שווה את העלות הכספית? קייטרינג באירוע
שווה את העלות הכספית? קייטרינג באירוע,
פוטוליה

"תמורה מביכה": מי מציע להאכיל מאות אנשים בתמורה לקרדיטים?

הפקת המסיבה המקדימה לטקס פרסי אופיר העלתה פוסט שנוי במחלוקת, שעורר סערה בעולם התקשורת והקולינריה, והוסר מהפייסבוק במהירות. מההפקה נמסר: "מכבדים את אנשי הענף"

הנה פוסט שלא תראו, כי הורידו אותו פחות משעה אחרי שהוא עלה, ועדיין –  בפרק הזמן הקצר שהוא הספיק להיות באויר (קצת יותר מחצי שעה) הוא הצליח להרתיח לא מעט אנשים ולעורר שדים מרבצם, לא משנה באיזה צד של מפת התקשורת הם ממוקמים.


בפוסט שעלה אחר הצהריים בקבוצת פייסבוק פופולרית לאנשי תקשורת ויחסי ציבור - והועבר למערכת 10TV על ידי אנשי קולינריה שהיו נסערים כתוצאה ממנו - הובאה הצעה מטעם מהפקת המסיבה המקדימה ל"טקס פרסי אופיר", הטקס שעתיד להתקיים ב-6 בספטמבר. אז מה נכתב שם שעורר סערה כל כך עזה?

 

"עבור מסיבה שעורכים למועמדים לפני הטקס, ההפקה מחפשת קייטרינג שיאכיל את כל 250 באי המסיבה, על כל המשתמע מכך באירוע נוצץ מעין זה", נכתב בפוסט. התמורה, אתם שואלים? על פי הפוסט, מדובר בשורת קרדיטים - בין היתר בדמות לוגו שיופיע על ההזמנות לטקס, לוגו שיופיע על ההזמנות למסיבה, לוגו שיופיע בקיר העיתונות בטקס ולוגו שיופיע בקיר העיתונות במסיבה, והדובדבן שבקצפת - התחייבות לאיזכור שם או תמונת הקייטרינג באייטם שישודר בתוכנית בידור בערוץ רשת 13, שם גם ישודר הטקס. ויש גם בונוס - אפשרות לקרדיטים ברולר בסיום הטקס, אליו מצורפת ההערה הבאה "לא סגור, אבל מבררים". ומה לגבי תשלום כספי? כנראה שיש מי שחשוב שהכבוד עצמו הוא גמול ראוי מספיק. 

 

ניכר שמי שעומד מאחורי הפניה לא עשה שיעורי בית ולא לקח בחשבון שעלות החסות יכולה להסתכם בעשרות אלפי שקלים במקרה הטוב", אומר איש יחסי הציבור איתי נוי. "שעות עבודה מפרכות, שכר לעובדים ושינוע. וכאן, כל זה בשביל מה? בשביל איזכור בקיר לוגואים שיישכח ביום שאחרי?

 


לכאורה מדובר בתענוג של אזכור. ערב נוצץ, מלא כוכבים, והעסק שלכם ברקע. לא לכאורה - הרי שמדובר, יש שיאמרו, בניצול של כל מסעדן מתחיל או בעל קייטרינג שמחפש פרסום. אך האם אותו קרדיט ברולר הסיום או על קיר העיתונות שווים באמת 60 אלף שקלים – הסכום המוערך על ידי שפים שראיינו בהפעלת ערב שכזה? האם חומרי הגלם, הצוות התפעולי, השינוע, ההתקנה, הציוד, כלי האוכל וגם הזמן שיוקדש להסעדה בסדר גודל שכזה ללא שום תמורה כספית - אכן יכולים להזניק את הקריירה של בעל הקייטרינג?


"התמורה מביכה", פוסק רז רהב, מסעדן ושף מסעדת "OCD" ו"ברווזי", סנדוויציה עירונית שזכה בתואר "שף השנה" של מגזין גו מיו לשנת 2018. "אנשים לא עובדים בחינם, ואוכל הוא לא זול כמו שאנשים חושבים. גם הציוד, לא גדל על העצים. אם מההפקה חושבים שהמסיבה המקדימה לטקס היא כזה אירוע חשוב וגדול ומתוקשר, למה הם נזכרו רק עכשיו - חודש לפני המועד - לחפש מפעיל? אולי זו לא באמת חשיפה כל כך גדולה? במידה וזו העיסקה שהוצעה, אז לתת כזו תמורה לאירוע יוקרתי עם צוות גדול, אוכל שהם רוצים שיהיה מכובד ואיכותי - מראה לדעתי כמה חשוב להם האירוע באמת".

 

 השף הטוב בישראל לשנת 2018 על פי מדקריך גומיו. רז רהב

אנשים לא עובדים בחינם ואוכל הוא לא זול כמו שחושבים. רז רהב( חיים יוסף)

 

 


איתי נוי, בעל משרד יחסי ציבור ואסטרגיה תקשורתית "in" בענף המסעדנות, נתקל בהצעות דומות על בסיס יומי. "כיועץ תקשורת ואסטרטגיה, מדי שבוע פונים אלי ישירות או למנהלי השיווק של החברות שמשרדי מייצג אנשים פרטיים, עמותות וגופים בבקשה למתן חסות כזאת או אחרת", הוא מספר, "ותמיד עומדת מנגד ההבטחה ל'חשיפה', חשיפה שבמרבית

המקרים אין לה שום אפקט שיווקי או מסחרי עבורנו כי הם אל קהל היעד שלנו".

 

הדבר תקף גם לטקס גדול ומסוקר שכזה?

 

"גם אם האירוע כולו יהיה מסחרי, שירותי ההסעדה לא יהיו הזווית התקשורתית שתסוקר בערב הזה, חד משמעית. ועם כל הכבוד; השחקנים, הבימאים והמפיקים שיאכלו את האוכל באירוע הנוצץ הזה, הם קהל היעד בדיוק כפי שגם מנהלות רווחה, רופאים, ומהנדסים הם קהל המטרה, ואלה לא מבקשים חסויות בהבטחה לחשיפה".

 

"ניכר שמי שעומד מאחורי הפניה לא עשה את שיעורי הבית שלו ולא לקח בחשבון שעלות החסות שהוא מבקש יכולה להסתכם בעשרות אלפי שקלים במקרה הטוב, שעות עבודה מפרכות, עלות שכר לעובדים ושינוע. ובמקרה המדובר - כל זה בשביל מה? בשביל איזכור בקיר לוגואים שיישכח ביום שאחרי? מה הערך המוסף שלו? תרבות הקומבינה בישראל חצתה קו חדש אם גם טקס האוסקר הישראלי, שללא ספק נחשב לשיא של תעשיית הקולנוע בישראל, יוצא בניסיון לגייס חסות מופרכת שכזאת", מספר נוי שהסתמך גם הוא על ההצעה כפי שפורסמה באותו פוסט, "ועוד ממי? מעסקי קייטרינג והסעדה קטנים עד בינוניים, כאלה שגם ככה נאבקים על הישרדותם התעסוקתית ופרנסתם".

 

 במרבית המקרים נעדר האפקט השיווקי מהצעות כאלה. איתי נוי

במרבית המקרים נעדר האפקט השיווקי מהצעות כאלה. איתי נוי( נופר בוגנים)

 

 

שף רהב מדבר על תופעה רחבה הרבה יותר מענף הקולנוע והמסעדנות: "אולי מי שאשם בזה זו התרבות הקלוקלת שאנו חיים בה", הוא תוהה. "התקשורת התחנכה לקבל דברים בחינם ללא שום סיבה, במיוחד בתחום האוכל. כולם חושבים שאפשר לקנות אנשים בתמורה לכמה מילים באתר, אם אין ביקורת אמיתית על האוכל, למה הם בכלל צריכים לאכול אותו? בקומוניקט יש את כל המידע הדרוש והרלוונטי, ורוב המסעדנים גם ישמחו לענות על שאלות. וזה עוד לפני שנגעתי ביותר מ-50 אחוז מ'מבקרי האוכל' שבאים למסעדה לכתוב 'ביקורת', בתמורה לארוחה חינם. איפה האובייקטיביות פה? וזה רק התחום בו אני נמצא, אני בטוח שזה פועל כך בכל התחומים. אם זה לא ישתנה - אנחנו יכולים לצפות שזה רק יחמיר. חשוב מאוד לעשות את ההקשר. זה מתחיל מחשיפה קלה כגון ביקורת או כתבה ומתגבר לאירוע בחינם מול חשיפה מביכה".

 

ובתפקיד כפול


 

על פי דיווחים בעיתונות מהשנה שעברה, הטקס עצמו זוכה לתמיכה שנתית של כ-400 אלף שקלים מהמדינה - נתון המעלה לא מעט סימני שאלה נוכח גיוס החסויות הקולינריות הנרחב בעבור עסקת חסות. בשיחה עם גורמים בהפקה נאמר לנו, שלא לייחוס, כי הפוסט הועלה בטעות ואינו כולל את עסקת החבילה המלאה בתמורה לאספקת השירותים - ושבסופו של דבר יהיה מדובר בעסקת בארטר הנהוגה בעולם התקשורת. הגורם ששוחח איתנו הודה כי בשנים קודמות מומנה המסיבה על ידי מפרסם חיצוני, והסכום הועבר לשירות הקייטרינג, וכי הפעם הוצעה עיסקה שאינה כוללת תשלום כספי אלא חשיפה וחסות.

 

מההפקה נמסר הבוקר בתגובה: "נבהיר כי מדובר במסיבה פרטית שמקדימה את טקס פרסי האקדמיה - ולא בטקס עצמו. הסתבר לנו כי נעשתה פנייה ביוזמה של עוזרת הפקה צעירה ויוזמתית במערכת, בניסיון להשיג חסות על הכיבוד למסיבה בלבד. חשוב לנו לציין כי אנחנו מעריכים ומוקירים את תעשיית הקולינריה הישראלית, ומכבדים את העוסקים בה".

 

למרבה האירוניה, בחודש מאי השנה יצאו בשח"ם, ארגון השחקנים בישראל אשר רבים מחבריו יכובדו בערב במיוחד הזה, כנגד בית הספר ללימודי קולנוע "סם שפיגל" בירושלים עקב פרקטיקה דומה שהונהגה שם. בסרטי הסטודנטים של בית הספר נהוג היה ששחקנים לא יקבלו תשלום עבור עבודתם, וישתתפו בסרטים רק תמורת הקרדיט. בשח"ם החליטו לצאת נגד התופעה וקראו לשחקנים להימנע מלקחת חלק בהפקות בית הספר. "אם בית הספר לא מכיר בכך ששחקנים הם אנשי מקצוע הזכאים לתמורה בגין עבודתם", כתבו בהודעה רשמית, "השחקנים לא יכירו בבית הספר סם שפיגל כבית ספר לקולנוע שהפקותיו ראויות להשתתפותם". ​