BETA

19.10.2018

10:17

אור הירח: "האדם הראשון" הוא סרט טכני, מנוכר ומעייף

סרטו החדש של דמיאן שאזל, המגולל את סיפורו של ניל ארמסטרונג, מציג כמה סצנות יפות לעין אך בחירות תמוהות וחוסר רגש הופכים את הצפייה בו למפרכת • זוהר צלח, ביקורת

הוא רק בן 33, אבל כבר עכשיו דמיאן שאזל נחשב לעילוי. הקולנוען, שפרץ לחיינו עם "וויפלאש" הנהדר, הפך בשנה שעברה לבמאי הצעיר ביותר שזוכה בפרס האוסקר לבימוי על עבודתו ב"לה לה לנד" ולאחד השמות הכי חמים בהוליווד.

 

היום (ה'), מגיע לבתי הקולנוע "האדם הראשון", סרטו החדש של שאזל, שכבר עכשיו נחשב לאחד המועמדים החזקים לעונת הפרסים הקרובה.

 

הסרט מגולל את סיפורו של ניל ארמסטרונג (ראיין גוסלינג, "לה לה לנד", "דרייב"), טייס ניסוי שמגויס לנאס"א ובמרוצת השנים הופך למפקד של אפולו 11 ולאדם הראשון שדרך על הירח. לא פחות מאשר העיסוק במסע אל הירח הסרט עוסק בארמסטרונג עצמו ובהתמודדות שלו (או חוסר ההתמודדות) עם מותה הטראגי של בתו.

 

"האדם הראשון"
 

"האדם הראשון" (יח״צ)

 

 

את התסריט כתב ג'וש סינגר, תסריטאי מנוסה שכבר הספיק לקטוף אוסקר על התסריט של "ספוטלייט". סינגר עושה כאן עבודה לא מספיק טובה ויוצר תסריט לא מהודק  שלא מצליח לשלב בצורה טבעית את הסיפור האישי של ארמסטרונג ואת הסיפור של המסע המפרך לירח. במובן מסוים, התסריט מנסה לעשות את מה ש"המפגש" ניסה לעשות בזמנו, אך אין מקום להשוואה בין התסריט המבולגן והקר שכתב סינגר לתסריט המופתי שכתב אריק הייסרר.

 

אחרי ההצלחה העצומה של שני סרטיו הקודמים שאזל מגיע לסרט הזה עם ציפיות שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בהם ואכן, הבמאי המוכשר רחוק מאוד מלספק את הסחורה. נכון, יש ב"האדם הראשון" מספר לא מבוטל של סצנות עוצרות נשימה ושאזל עושה כמה בחירות קולנועיות אדירות (המוצלחת שבהן היא לפתוח את הסרט בטיסת ניסוי שכמעט הורגת את ארמסטרונג), אך הסרט לא מצליח לעורר רגשכלל והוא מלא בסצנות ארוכות מדי שהופכות את הצפייה בו למפרכת.

 

"האדם הראשון"
 

"האדם הראשון" (צילום: יח"צ )

 

 

ראיין גוסלינג, כוכב הסרט הוא שחקן שכמעט תמיד מספק את הסחורה וגם כאן עושה עבודה נהדרת ביצירת דמות מנוכרת, אנליטית ומנותקת מאוד, בדיוק כמו שארמסטרונג עצמו, שסירב להתראיין לתקשורת והיה אדם מאוד פרטי, הצטייר.

כל אלה יוצרים סרטי טכני וקר מאוד שמנותק כמעט לחלוטין מרגש. זה מהנה לצפייה ברגעים מסוימים בזכות היכולות האדירות של שאזל, אבל רוב הזמן זה פשוט מתיש.

 

השאלה שעולה מכך האם הסיפור האישי של אדם שלא ממש מצליח לבטא את עצמו או רגשותיו כמו ארמסטרונג, חשוב ככל שיהיה, ראוי להפוך לסרט? התשובה לכך מורכבת, אך יש מספר דברים שיוצרי הסרט יכלו לעשות כדי להפוך אותו למעניין יותר כמו למשל לתת דגש יותר גדול על המחאה של השחורים נגד המסע של הירח, שמקבלת כאן התייחסות בסצנה אדירה אחת.

 

"האדם הראשון"
 

"האדם הראשון" (צילום: יח"צ )

 

 

למרות הבעיות הגדולות האלה, יש מספר דברים ש"האדם הראשון" עושה מצוין. עבודת הסאונד בסרט היא לא פחות ממדהימה והיא צריכה וצפויה לזכות פרסים על עריכת סאונד ומיקס סאונד.

 

דבר נוסף שהסרט עושה בצורה מוצלחת הוא להראות עד כמה קשה וסיזיפית העבודה של האסטרונאוטים, שמוצגים כאן כאנושיים מאוד אבל בדרך שמעצימה את גבורתם.

 

"האדם הראשון"
 

"האדם הראשון" (צילום: יח"צ)

 

 

בשורה התחתונה, "האדם הראשון" הוא סרטו החלש ביותר של דמיאן שאזל עד כה. מדובר בסרט יפה לעין, אך ארוך ומפרך מאוד שמגולל סיפור אישי טראגי והירואי על דמות שהיא הכל חוץ מקולנועית.

 

 ציון: 2.5 כוכבים

 

"האדם הראשון"
 

"האדם הראשון" (צילום: יח"צ )