BETA

14.06.2018

20:45

"אושן 8": האם חבורה של נשים קוליות יכולה להחזיק סרט?

אסי גל ראה את אושן 8 עם ציפיות גבוהות ולא הבין - למה בעצם אושן 8 צריך להיות אותו סרט רק עם נשים? אשתו לעומת זאת ממש אהבה את הסרט, תבינו מה שתבינו. ביקורת

 


הוליווד בקטע של בנות עכשיו. וונדר וומן, נשים יוצאות לרוד טריפ, נשים כמרגלות. סוף סוף הבינו שם שנשים הן קהל שרוצה לראות סרטים עם נשים. רק שהוליווד כמו הוליווד קודם כל חושבת כסף כמובן, אז לצד סרטים מקוריים על נשים, בואו נעשה המון שיחזורים של סרטים שכבר היו, רק שהפעם הגיבורות יהיו נשים. מכסחות השדים היה יותר סביר ממה שאמרו עליו, ועדיין, לא משהו שחשוב שייעשה, והנה עכשיו מגיע אושן 8.


כשראיתי את הטריילר התלהבתי, זה היה נראה לי אדיר: כל השחקניות שאני הכי אוהב בסרט שוד מגניב. את הדיעה לגבי שיחזורי סרטים שמעתי מחבר שאמר לי שמרגיז אותו שזה הקו שהוליווד הולכת עליו, במקום סרט שוד מקורי לנשים, דווקא להחליט שיש קשר לאותו אושן. כשישבתי בקולנוע והסרט הסביר הסיבה לכך שהסרט קשור בכלל לאושן, זה דווקא עבד.

סנדרה בולוק היא אחותו של דני אושן שנפטר מתישהו במהלך השנה (או שלא, היא אומרת שוב ושוב. בכל זאת, אח נוכל שכזה, אי אפשר לדעת אם מת). היא יצאה מהכלא ועכשיו היא תעשה שוד. על פניו נראה שמדובר פה בסרט המשך לסידרה, רק עם בנות, טוויסט מגניב. ואז הסרט מתחיל, ונמשך, ואין בו שום דבר מגניב. וכל מה שחשבתי רוב הסרט זה - רבאק, לנשים מגיע יותר טוב מזה.

 

כאמור, בולוק היא דבי אושן, אחותו של דני אושן, הרי הוא ג'ורג קלוני מכל סרטי אושן. היא יוצאת מהכלא אחרי שנתפסה על מעשי נוכלות שביצעה עם בן זוגה קלוד בקר. מיד כשהיא משתחררת היא מתחילה במעשי נוכלות ואז מתחילה להוציא לפועל את השוד שתיכננה לפרטי פרטים בחמש השנים בהן הייתה בכלא. כדי להרים את השוד היא אוספת צוות שמורכב רק מנשים כי היא לא סומכת על בנים יותר. בין הנשים לו (קייט בלאנשט), תמי (שרה פולסון), אמיטה (מינדי קיילינג), קונסטנס (אקוואפינה) וניין בול (ריאהנה). הרעיון של דבי- לגנוב ענק יהלומים שהשחקנית דפני קלוגר (אן האת'ווי) תלבש בגאלה שתתרחש במט. כדי להצליח במשימה היא מכניסה לתוכנית גם את רוז וייל (הלנה בונהם קרטר), מעצבת בגדים שלא קשורה למעשי נוכלות בכלל.

 אושן 8
 

אושן 8(יח"צ )

רוז הזו היא דוגמא מצויינת לרשלנות שהסרט לוקה בה; אושן 11 היה סרט מתוקתק. היו בו חורים ושטויות, כמובן, אבל הסך הכל הכללי נתן תחושה של אמינות. במיוחד הסוף שלא רק שנתן תחושה של וואו, אלא גם הרגיש שהכל נכתב מהתחלה עם ידיעה כיצד הכל ייגמר. אושן 8, לעומת זאת, מרגיש כאילו הוא נכתב בלי לדעת מה תהיה הסצינה הבאה. כמו למשל, כאמור, רוז. רגע לפני כן, ולמקרה שלא ברור- ספויילרים. 


רוז היא מעצבת אופנה. לו ודבי מגיעות אליה כי הן מבינות שהן צריכות מעצבת אופנה שתכין שימלה לקלוגר. למזלן המעצבת נמצאת בחובות ולכן היא מסכימה. מהרגע שהיא מסכימה, היא פתאום נוכלת לכל דבר. עזבו שזה מטופש, הרעיון שמעצבת אופנה מפורסמת פתאום תחליט שהיא פושעת. עזבו שאותה מעצבת אופנה צריכה להתעקש על כך שהיא רוצה שקלוגר תלבש ענק בשווי 150 מיליון דולר ואף אחד לא בא לתחקר אותה אחרי הגניבה מדוע היא התעקשה. בואו קודם כל נבין למה אותה מעצבת אופנה בשום רגע לא מתנהגת כמו מעצבת אופנה שכבר הלבישה עשרות אם לא מאות מפורסמים. זה לא חשוב, בואו נעשה אותה מצחיקה. כי רישול שולט פה. שלא לדבר על כך שבולוק כל הזמן מתגאה שבמשך חמש שנים היא חשבה על התוכנית לפרטי פרטים. אבל התוכנית מתבססת על מציאת מעצבת בגדים (שאגב, הרעיון למצוא מעצבת בגדים מופיע בסרט כאילו חשבו עליו לראשונה באותו רגע), שתסכים להיות חלק משוד. אז מה בדיוק בולוק תיכננה כל אותן שנים? שתהיה לה תוכנית?

 אושן 8
 

אושן 8(יח"צ )

דוגמא קלאסית בעיניי לתסריט החלש היא אחד מרגעי הצחוק היחידים בסרט. אותה מעצבת אופנה פתאום מדברת צרפתית עם מישהו. אמיטה שלידה מקשיבה לה וכשהמעצבת מסיימת אמיטה מוסיפה OUI, יעני כן בצרפתית. הבדיחה הכי ישנה בארסנל הבדיחות. אבל הקהל סביבי נקרע, ולא יכולתי שלא לחוש שעצם זה שנשים מובילות את הסרט, מספיק לקהל כדי להתלהב, לא משנה כמה הדברים היו מרושלים וחלשים. הנה קלוגר בדייט עם אותו בחור שהפליל את דבי ובגללו היא נכנסה לכלא ועכשיו היא תפליל אותו בשוד. איך הוא דווקא נהיה הדייט של קלוגר? לא חשוב. פשוט ככה. איך תמי מקבלת עבודה חדשה בחברה שאחראית לקייטרינג באירוע ומיד נהיית מנהלת בכירה שם? ככה דברים עובדים בעולם השטויות, כנראה. אפילו הנוכלויות שאיתן דבי מתחילה את הסרט כל כך לא הגיוניות. היא מתקשרת למלון ואומרת שהיא אישה שישנה בו כבר. אף אחד לא בודק מספר כרטיס אשראי שלה או משהו. היא פשוט אומרת, אז מאמינים לה. איך נתנו לה המפתח לחדר? די כבר לדבר היגיון. 

 אושן 8
 

אושן 8(יח"צ )

וזה לא רק התסריט. גם הבימוי חסר מעוף. אין כמעט אף רגע בו מרגישים שיש איזו זרימה מגניבה, כמו שאושן 11 היה מפוצץ בה. אני לא משווה אגב לאושן 12 ולאושן 13, כי הם באמת היו שטות. אבל באושן 11 סודרברג, הבמאי, עשה קסמים. סטייל נטף מהסרט. את אושן 8 כתב וביים גרי רוס, שבאמתחתו פנינים כמו ביג ופלזנטוויל, אבל גם אבנים סרוחות כמדינת ג'ונס החופשית ומשחקי הרעב. אני לחלוטין מאמין שבמאית אישה לצד תסריטאית היו נותנות לסרט הזה הרבה יותר את מה שמגיע לו- סטייל וקוליות וצחוקים. רבאק, אפילו כשדבי יושבת מול ועדת שיחרורים בכלא, בפאקינג כלא, היא מאופרת כאילו כרגע הגיעה לחתונה של הבת שלה. ברור שהאולפנים מתעקשים על דברים כאלה, אבל קשה שלא להרגיש שבמאית אישה הייתה לפחות מורידה קצת באיי ליינר. מה שבטח אישה הייתה מצליחה לעשות הוא ליצור קשרי חברויות אמיתיים בין הבנות. באושן 11 היה ברומאנס כל כך חזק שהיית בטוחש קלוני ובראד פיט תיכף יתנשקו. באושן 8, פרט לרגע חמוד אחד בין אמיטה, קונסטנס ואפליקציית טינדר, אין שום תחושה של חיבור בין הבנות. 


ויש עוד דברים מעצבנים. יש את הטוויסט הממש גרוע בסוף ואת הסוף אחרי הסוף עם חוקר הביטוח (ג'יימס קורדן חמוד לגמרי) וההפללה הכל כך חלשה, ועוד יותר אחר כך הטוויסט הנוסף שבכלל מגלה שאת הכסף הגדול כן עשו בעזרת בן. ישוע, אף אחד לא באמת חשב פה על תסריט. פשוט לקחו אחלה שחקניות, והן באמת כולן אחלה, ותפרו משהו. והנה, זה עבד, לפחות בהתחלה. הסרט הכניס המון כסף. 


כשיצאנו, אישתי אמרה שנהנתה כי כולן היו נהדרות. שאלתי אותה אם היא זוכרת סצנה ספציפית שנהנתה ממנה ולא זכרה כזו. גם לא יום אחרי. אם נחליט שאישתי מייצגת את כל הבנות בעולם, אז סחתיין הוליווד, התעלול שלכם הצליח. 

 

"אושן 8": שני כוכבים