BETA

17.02.2015

16:44

עודכן:

תמר אייזנמן • הקה
תמר אייזנמן • הקה
,זהר רלט

תמר אייזנמן: "הקהל בישראל זה בית"

זו השנה החמישית ש'מהדורת החורף' של הפסטיבל יוצאת לדרך, וזה הזמן להכיר יותר מקרוב חלק מהיוצרים המבטיחים בסצנה, ביניהם תמר אייזנמן

תהפוכות רבות עבר עולם הג'אז בישראל ומחוצה לה בשנים האחרונות. בישראל, הוא החל לקבל ביטוי עוד בשנות ה-50, אך בקרב חוג מצומצם של מוסיקאים וחובבים שנאבקו שנים על גבי שנים להפיץ בשורתו גם בקרב הקהל הרחב, שהתקשה לעכל סגנון זה. בשנות ה-60 וה-70, המודעות לג'אז במוסיקה הפופולארית הישראלית גברה, עם הקמת בתי ספר וחוגים ללימוד ג'אז, בעיקר בתל אביב וירושלים, ואף חשוב להזכיר את מועדון "ברברים" שהיה היכל הג'אז בארץ באותן שנים.

 

בשנות ה-80, לאחר שהג'אז הפך להיות חלק בלתי נפרד מהארצישראליות, קם פסטיבל הג'אז הבינלאומי באילת, שהפך להיות מרכז עליה לרגל לאינספור חובבי מוסיקה בארץ ובחו"ל, וקיבע את ישראל כאחת ממעצמות הג'אז בעולם.

 

עוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

10 הסצינות הכי רומנטיות בקולנוע

מ"הכל עובר חביבי" ועד לשירי מימון - קיצור תולדות הקדם אירוזיון

 

בשנה זו, כבחמש השנים האחרונות, מתקיימת מהדורת חורף לפסטיבל הג'אז, הכוללת אמני ג'אז מגוונים מהארץ ומחו"ל, המביאים ניחוח אישי וצובעים את הפסטיבל בגוון שונה ומיוחד לקודמו. הפסטיבל, בניהולו האמנותי של דובי לנץ, איש הרדיו הותיק הידוע גם מומחה מוסיקת עולם בעל שם בינלאומי, יתקיים השבוע בחמישי-שישי-שבת ( 19-21 לפברואר), ויציע, בנוסף לסדרת המופעים המוכרת, גם מופע חדש הנקרא "לא על הג'אז לבדו", מופע אינטימי בנימה אחרת וקצת שונה מהג'אז המאפיין את הפסטיבל, ובו תשתתפנה לונא אבו נאסר, תמר אייזנמן ורונה קינן.

 

 

רונה קינן • משתתפת בפסטיבל
 

רונה קינן • משתתפת בפסטיבל(בוצ'צ'ו)

 

תמר אייזנמן - יוצרת וזמרת ישראלית, הנחשבת לאחת מיוצרות הרוק הבולטות בסצינה המקומית (וצברה גם קילומטראז' בינלאומי מרשים), הוציאה עד כה ארבעה אלבומי סולו מצליחים ובקרוב מוציאה את החמישי, מתוכו יצאו עד כה שני סינגלים: "ממשיכה" ו" כלום לא". אייזנמן היא ממשתתפות "לא על הג'אז לבדו" בפסטיבל הג'אז הנוכחי, בו תבצע במופע אינטימי שירים מאלבומה העתידי החדש בעברית, לצד שירים מאלבומיה הקודמים.


תמר, על אף שאת בפסטיבל במופע "לא על הג'אז לבדו", עדיין ניכרת במוסיקה שלך השפעת הג'אז. כיצד נולד החיבור?

"החיבור הראשוני שלי לג'אז החל כשלמדתי לנגן אצל הגיטריסט, והמורה הראשון שלי, אהרוני בן ארי בירושלים (אטרף, יוני רכטר). סגנון הג'אז הוא כלי נהדר ללימודי גיטרה ומוסיקה בכלל. האהבה הגדולה שלי למוסיקת הבלוז והפולק, ששמעתי בבית בסן פרנסיסקו, הייתה כרטיס כניסה לעולם הג'אז שאני מאד אוהבת. עם זאת אני לא יכולה להגדיר את המוזיקה שאני כותבת כיצירות ג'אז מובהקות, רחוק מזה. רוח הסגנון, הדסיפלינה והעולם האומנותי של הג'אז לחלוטין מהווים עבורי מקור השפעה והשראה גדולים אבל התוצאות לבסוף הן סיפור אחר, סיפור אישי בהרבה. פופ-פולק ורוק-גרוב עם אלמנטים מוזיקלים כמו סולו פארטס ארוכים מאד, אקספירמנטלים עם אופי יותר ג'אזי בחופש המלודי וההרמוני המשתנה אל מול השיר.

 

ברטרוספקטיבה, לא מעט מהדברים שאהרוני בן-ארי אמר לי בגיל 15, שלא בדיוק הבנתי אז או איך שאז הבנתי, הידהדו שנים אחרי כן ומוצאים את מקומם היום בתפיסת העולם המוסיקלי שלי. חיבור נוסף הוא ההיכרות והקשר עם הרכב האורקסטרה של אבי ליבוביץ'. חיבור שנולד משיתוף פעולה בתכנית הטלויזיה של ליאור שליין בערוץ 10 והמשיך לקשר יצירתי שבא לידי ביטוי באלבום השני שלי- ג'ימנזיום ובאלבום של עמית פרידמן, סקספוניסט ההרכב ובהופעות שונות".

 

 

 

תמר אייזנמן • החיבור הראשוני לג'אז הוא דרך המורה הראשון
 

תמר אייזנמן • החיבור הראשוני לג'אז הוא דרך המורה הראשון(רוני שיצר, יח"צ)

 

ספרי קצת על האלבום החדש שבדרך.
"האלבום החדש שבדרך הוא אלבום שכולו בעברית עם שירים שאני הלחנתי והפקתי מוסיקלית. "לימבו", האלבום החדש, הוא מצד אחד המשך ישיר מבחינתי וסוג של סיכום כל האלבומים שלי עד כה באנגלית. מכיוון שמוזיקלית, הוא ממשיך את הקווים הגיטריסטים-גרוביים, וטקסטואלית, הוא סיפור אישי של חיפוש ופרידה אין סופית. מצד שני, בגלל שהוא כולו בעברית, הוא גם נקודת התחלה חדשה בשבילי.

 

האלבום עוסק בסוף והתחלה כדבר אחד מוחלט, בלימבו ובמעברי הגבול השונים, גם בין העולמות האלו של האנגלית והעברית, שפות שאני תופסת ככלי נגינה בתוך מארג הכלים וההפקה המוזיקלית. האלבום מצייר תחושת לימבו אישית מאד, תחושה של ללכת לאיבוד ולהמצא באותו הזמן. לכן, יש בו גם לא מעט אלמנטים אופטימים, עוצמתיים, נשיים וגרוביים בתוך העולם האמביוולנטי שאני מציגה, לימבו במיטבו, כזה שראוי לקבל, להכיר ולחגוג. את הטקסט לשיר "לימבו" כתב יענקלה רוטבליט, שיתוף פעולה מרגש מאד עבורי באלבום הזה".

 

 

את מופיעה בארץ ובחו"ל, איפה את מרגישה שהקהל מעכל יותר טוב את המוסיקה המיוחדת שלך?

"אני מרגישה ברת מזל שהמוסיקה שלי מדברת אל קהל רחב ומגוון של אנשים ואני שמחה שניתנה לי הזדמנות להפגיש בין תרבויות שונות בהופעות בארץ ובחו"ל. הקהל שפגשתי בחו"ל מחבק חיבוק מיוחד, המפגש הוא כמו מפגש יותר מקוצעי, קהל/זמרת מוסיקה וקהל. הקהל בארץ זה בית. זה חום ואינטימיות שאי אפשר לפגוש בשום מקום אחר, כזה שמדרבן כל הזמן להיות טובה יותר. גם בחו"ל אני תמיד מרגישה איזו הזדמנות לקפוץ מדרגה מבחינה מוזיקלית אבל זה מסיבות אחרות. לתחושתי, הקהל בארץ מחפש תשובות ובחו"ל, הוא נהנה לשמוע את השאלות. אולי זו לא בדיוק שאלה של עיקול אלא יותר של גיוון. "


מני אלבום אחד שהשפיע עלייך.

"בוודאי שיש הרבה. אבל אני חושבת שהסיבה שאני כותבת שירים זה האלבום של קארול קינג מ 1971 TAPESTRY . "


מה את עושה בימים אלה?

"לקראת הוצאת שיר חדש מהאלבום החדש, הופעת סולו מיוחדת בפסטיבל הג'אז ומתכוננת להופעה מיוחדת עם הרכב בבארבי תל אביב (11.3) בה אארח את אתי אנקרי. באפריל אני נוסעת לסיבוב קצר בבלגיה לקידום האלבום שאני מתוכננת להוציא שם. "

 

תמר אייזנמן תופיע באולם צ'פלין ישרוטל רויאל ביץ' ב19.2 ( יום חמישי) בשעה 23:30.